עמוד:58

ג . המקבילית והמעוין ( עמודים 105 - 96 בחוברת לתלמיד ) עמודים : 102 - 96 המקבילית מרֻבע שיּש לו שני זוגות של צלעות מקבילות נקרָא מקבילית . הערה למורים : יש אפשרות לבחור בהגדרה אחרת : מרובע שיש לו שני זוגות של צלעות שוות נקרא מקבילית . במקרה זה מקבילוּת הצלעות הנגדיות תהפוך לתכונה . שתי ההגדרות האלה שקולות , ולכן אנחנו רשאים לבחור באחת מהן כרצוננו . אפשר למצוא עוד הגדרות . אנחנו בחרנו כאן בהגדרה שלמעלה משתי סיבות עיקריות : א . הגדרה זו נמצאה אינטואיטיבית יותר לתלמידים , משום שהשם של המקבילית מתקשר היטב לתכונת המקבילוּת של הצלעות . ב . מכיוון שהנושא " ישרים מקבילים " נלמד בכיתה ג ' , מצאנו לנכון להדגיש תכונה זו ולהמשיך ליישם את המושג בהמשך . פעילות 3 ( עמ ' 96 ) התלמידים מתבקשים לזהות אילו מצולעים בעמוד 92 הם מקביליות . מכיוון שהם צבעו שם זוגות של צלעות מקבילות באותו הצבע - קל להם לזהות שיש שם שלוש מקביליות : א , ו , ח . הערה : ייתכן שיהיו תלמידים שיטענו שמרובע ח הוא מלבן ולא מקבילית . כאן המקום לחזור להגדרה ולבדוק : האם למרובע ח יש שני זוגות של צלעות מקבילות ? התשובה : כן , ולכן הוא גם מקבילית . ואולם איננו מסכמים ומציינים : כל מלבן הוא מקבילית . אם תלמידים יטענו שמדובר במלבן , יש לאשר זאת כמובן ולציין שיש לו עוד שׁם – מקבילית . בפעילות 4 ( עמ ' 97 ) המקביליות הן אלה : א . 2 ב . 3 ג . 1 ד . . 2 בפעילות 5 ( עמ ' 98 ) המרובעים שהם מקביליות : א , ב , ג , ד , ח ו - ט . שאלה נוספת : האם יש כאן טרפזים ? תשובה : כן , המרובעים ה , ז ו - י . פעילות 6 ( עמ ' 99 ) כדאי להסב את תשומת לבם של התלמידים לכך שהקווים המקבילים צבועים באותו הצבע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר