עמוד:53

עמודים : 91 - 89 מאונכים או לא מאונכים ? הגדרה : שני קווים ישרים במישור נקראים מאונכים זה לזה אם הם יוצרים ביניהם זווית ישרה . לתלמידים אנחנו מנסחים את ההגדרה בצורה מפורשת יותר כך : שני קוים ישרים נחתכים היּוצרים זויּות ישרות בנקדת המפגש שלהם הם מא ֻ נכים זה לזה . התלמידים הכירו את הזווית הישרה בכיתה א ' , כשלמדו על המלבן והריבוע . בדומה לפעילות הפתיחה של נושא המקבילות גם כאן בפתיחת הנושא מומלץ לעסוק בדוגמאות מסביבת התלמידים , והדוגמאות הן רבות . צריך לזכור שהסביבה איננה דו - ממדית אלא תלת ממדית ומקצת הדוגמאות שיעלו לא יהיו שלמות . אנחנו מציעים לבדוק אם זוג קווים ישרים הם מאונכים זה לזה בעזרת הזווית הישרה של הסרגל המשולש , ואולם מובן שאפשר להשתמש גם בפינה ישרה של דף מלבני או בכל חפץ אחר שיש בו פינה ישרה ונוחה לשימוש . בפעילות 9 התלמידים מסדרים שני קווים כך שיהיו מאונכים זה לזה . רצוי לשאול אותם כיצד הם משוכנעים שהקווים מאונכים , וכך הם ירגישו צורך להשתמש באחד האמצעים שהצענו . בפעילות זו אפשר גם להשתמש ברצועות שבמארז האבזרים . גם בפעילות 11 וגם בפעילות 12 התלמידים מציירים זוגות קטעים המאונכים זה לזה . התלמידים נעזרים בקווים של הרשת . חשוב שישימו לב שקטעים המסורטטים על הרשת יכולים להיות מאונכים זה לזה גם אם הם אינם מאונכים לשולי החוברת ( ראו את הדוגמאות שלהלן ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר