עמוד:51

עמוד 82 מטרת הפעילויות בעמוד זה היא ליצור תחושה ראשונית לגבי המושג " מקבילים " . קווי המשבצות שברקע מקבילים זה לזה והם עוזרים להבחין אם זוג הקווים ייפגשו בהמשך או לא ייפגשו . בדיון שבתחתית העמוד מובאת דוגמה מהמציאות של דברים מקבילים – פסי רכבת . דימוי זה יכול לעזור לתלמידים לדמיין , גם בפעילויות שבהמשך , אם זוג קווים הם מקבילים או לא : הם יכולים לדמיין אותם כפסי רכבת שנמשכים ונמשכים כקווים ישרים לשני הכיוונים – האם הם ייפגשו ? כלומר , האם הם יכולים להיות פסי רכבת תקינים ? עמוד 83 בפעילות שבעמוד זה חשוב שהתלמידים ייעזרו בשקפי הקווים כדי לדמיין את המשכי הקווים המסורטטים , כפי שתיארנו קודם . עמודים -85 84 כאן מלמדים לזהות אם ישרים הם מקבילים בעזרת שני סרגלים . דרך זו מוצגת לתלמידים באופן טכני , כמודגם בסרטוטים שבחוברת , ולמעשה היא מסתמכת על הזזה : שני קווים מקבילים מתקבלים זה מזה בהזזה . תלמידים שנוח להם יותר להשתמש בשקפי הקווים הישרים יכולים להמשיך ולבדוק בעזרתם . חשוב לוודא שכל התלמידים מבינים שכדי לקבוע שזוג קווים ישרים הם מקבילים צריך להיות משוכנעים שהקווים לא ייפגשו גם אם ימשיכו אותם בדמיון עוד ועוד " עד אינסוף " . תלמידים הזקוקים לכך יכולים להאריך את הקווים בסרטוט כדי להמחיש לעצמם ביתר בהירות את מגמת המרחק בין שניהם . עמוד 86 בדיון שבפעילות 5 מומלץ לבקש מהתלמידים להתבונן בסביבתם ולתאר עוד מקרים של קווים מקבילים . התלמידים יופתעו לגלות דוגמאות רבות של קווים מקבילים בסביבתם , וייתכן שגילוי זה יעודד אותם לחפש עוד דוגמאות . לסיכום פעילות 6 מומלץ לשוחח בכיתה על מקבילוּת של הקווים בציור : האם הקווים של חוטי החשמל מקבילים זה לזה ? ( רק אלה המחברים בין שני העמודים . ) האם הקווים המסומנים על הדלת מקבילים זה לזה ? ( לא , כי הם נחתכים . ) האם הקווים המסומנים על הגג מקבילים זה לזה ? ( יש תלמידים שטועים וחושבים שהקווים אינם מקבילים , כי הם אינם מקבילים לשולי הדף . ) זאת הזדמנות להכיר לתלמידים תחומים ומילים שמקצתם אינם מכירים , כגון : מחרשה החורשת תלמים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר