עמוד:37

עמוד 62 פעילות 9 גם בפעילות זו התלמידים צריכים להבחין בין שיקוף , הזזה וסיבוב רק לפי מראה עיניים . ההבחנה תיעשה באופן אינטואיטיבי . ( ההנחה היא שלא הבאנו מקרים מטעים , לדוגמה , לא הבאנו מקרים שבהם יש סיבוב בין הצורות בזווית סיבוב מזערית . ) השיח על כך אינו פשוט , שכן לא הגדרנו במפורש את התכונות השונות של הטרנספורמציות . ואולם אפשר להשתמש בשאלות כמו אלה : האם הדמויות מרימות את אותה היד ? האם אפשר להגיע מדמות אחת לאחרת בלי ' לסובב ' אותה ? בלי להפוך אותה ? הפתרונות : א | ב | שתי הדמויות התקבלו זו מזו בהזזה . ג | שתי הדמויות התקבלו זו מזו בסיבוב . ( ייתכן שתלמידים יתקשו לזהות זאת , כי יד של דמות אחת משתלבת בתוך הגוף של הדמות האחרת . ) שתי הדמויות התקבלו זו מזו בשיקוף . ( אפשר לראות שתמונה אחת היא תמונת מראה של האחרת . סימנו את קו השיקוף . ) ד | שתי הדמויות התקבלו בסיבוב . היות שזווית הסיבוב היא ° , 180 יש להניח שיהיו תלמידים שיטעו בסעיף זה ויחשבו ששתי הדמויות התקבלו זו מזו בשיקוף . ( אפשר לדבר על זה ששתי הדמויות מרימות את יד שמאל . לעומת זאת בסעיף ב , שבו שתי הדמויות התקבלו בשיקוף , דמות אחת מרימה את יד שמאל והאחרת את יד ימין . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר