עמוד:34

עמוד 58 בפעילות 5 בכל סעיף מצוירות שתי צורות שהתקבלו זו מזו בסיבוב . התלמידים מתבקשים למצוא איזו מארבע הנקודות המצוירות היא נקודת הסיבוב . דרך הבדיקה : יש להניח את השבלונה על אחת הצורות המצוירות כך שאחד החורים יתאים לאחת הנקודות המצוירות . לאחר מכן יש לסובב את השבלונה סביב נקודה זו ולבדוק אם מצליחים להגיע לצורה האחרת . אם כן – הנקודה הזו היא נקודת הסיבוב ויש לסמן אותה . אם לא – יש לסמן 7 על הנקודה ולנסות להניח את השבלונה על הצורה כך שאחד החורים יתאים לנקודה אחרת ולחזור על התהליך . הערה : שימו לב , לא ייתכן שנקודה הקרובה יותר לצורה אחת מאשר לאחרת תהיה נקודת הסיבוב . דוגמה : בסעיף ד רואים בבירור שנקודה 1 קרובה יותר לברווז אחד מאשר לאחר , ולכן ברור שהיא איננה נקודת הסיבוב . בשלב הזה אין צורך לשוחח על כך עם התלמידים , אך ייתכן שמקצתם יגיעו לכך באופן אינטואיטיבי תוך כדי התנסות . התשובות : סעיף א – נקודה , 2 סעיף ב – נקודה , 4 סעיף ג – נקודה , 3 סעיף ד - נקודה . 3 עמודים -60 59 בפעילות 6 בודקים אם יש סיבוב בין שתי צורות סביב נקודה מסומנת . שימו לב , לא הבאנו מצב שבו יש סיבוב בין שתי הצורות אך הוא סביב נקודה אחרת מזו המסומנת . דרך הבדיקה דומה לזו שבפעילויות הקודמות . התוספת מבחינת הלמידה היא שינוי המגמה בין הצורות בכמה מהסעיפים . ( אנחנו חוזרים ומציינים שהתלמידים אינם צריכים להכיר את המושג ‘ מגמה ' או לנסח את התכונה של שמירת המגמה בסיבוב , אך אנחנו מעוניינים שילמדו להבחין בין המצבים . ) בסעיף א – אין סיבוב בין הצורות . גם א ִ ילו היינו מחפשים נקודת סיבוב שונה מזו המסומנת , לא היינו מוצאים כזו ; אי - אפשר להגיע מצורה לצורה בלי להפוך את השבלונה על צ ִ דה האחר . גם בסעיף ג אין סיבוב מאותה הסיבה . שימו לב לכך שבסעיף ח הצורות יכולות להתקבל זו מזו הן על ידי סיבוב והן על ידי שיקוף . ( הדבר קשור לכך שלצורה יש סימטרייה שיקופית , אך לא נרחיב את הדיבור על כך . ) עמוד 61 גם בפעילות , 7 כמו בפעילות , 5 יש למצוא מבין ארבע הנקודות את נקודת הסיבוב שבה צורה אחת התקבלה מהאחרת על ידי סיבוב . הפעם בחלק מהמקרים נקודת הסיבוב נמצאת על הצורה . בפעילות זו נעזרים בשקפים באופן דומה לזה שבו נעזרים בשבלונה : מניחים את הציור שבשקף על אחד הציורים שבחוברת , בוחרים את אחת הנקודות ומסובבים סביבה את השקף . אם מצליחים להגיע לצורה האחרת – זוהי נקודת הסיבוב . אם אין מצליחים להגיע לצורה האחרת - אין זו נקודת הסיבוב . התשובות : סעיף א – נקודה , 3 סעיף ב – נקודה , 2 סעיף ג – נקודה , 2 סעיף ד - נקודה . 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר