עמוד:28

הערה : מובן שהעבודה בעזרת השבלונה מוגבלת – ניתן ליצור באמצעותה סיבוב של כל אחת מהצורות אך ורק סביב אחת הנקודות המתאימות למקומות של החורים שבשבלונה . אי - אפשר ליצור באמצעותה , למשל , סיבוב של צורה סביב נקודה הנמצאת על הצורה כמו בדוגמה שממול . כיצד יבדקו התלמידים אם יש סיבוב בין שתי צורות סביב נקודה מסוימת ? קל להבחין בעין בסיבוב בין שתי צורות ; הצורות נראות בעין חופפות , הכיוון שלהן שונה , אך יש להן אותה מגמה ( אין היפוך מגמה כמו בשיקוף ) - בפרק ננסה לשכלל את יכולת ההבחנה הזאת . ואולם קשה למצוא בעין את נקודת הסיבוב ולקבוע מהי זווית הסיבוב . חשוב שהתלמידים יבינו כיצד ניתן לבדוק באופן מדויק אם יש סיבוב בין שתי צורות סביב נקודה כלשהי . דוגמאות : התלמידים יניחו את הצורה המתאימה בשבלונה על אחת מהצורות המצוירות וינעצו קיסם או חוד של עיפרון בחור המתאים לנקודה המצוירת . הם יסובבו את הצורה תוך כדי ניסיון להגיע לצורה האחרת . אם יצליחו להגיע לצורה האחרת כך שהצורה בשבלונה תתאים לצורה המצוירת , המסקנה היא שיש סיבוב בין שתי הצורות סביב הנקודה המסומנת . אם לא יצליחו , המסקנה היא שאין סיבוב בין שתי הצורות סביב הנקודה המסומנת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר