עמוד:16

ה . מיון משולשים לפי זוויות ( עמודים 35 - 30 בחוברת לתלמיד ) משולש ישר - זווית ) עמוד 30 ( משלּש שיּ ֵ ש בו זוית ישרָה נקרָא משלש ֻ ישר זוית . בפעילות 2 צריך לזהות את המשולשים ישרי - הזווית . לשם כך חשוב שהתלמידים יבינו את ההגדרה של המשולש ישר - הזווית שמשמעותה : כדי לקבוע שמשולש הוא ישר - זווית דיי שתהיה לו זווית אחת ישרה . כלומר : אם בודקים את אחת מזוויותיו של משולש נתון ומוצאים שהיא ישרה , אין צורך להמשיך ולבדוק את שתי הזוויות האחרות ואפשר לקבוע שהמשולש הוא ישר - זווית . משולשים א , ג ו - ד הם ישרי - זווית . מטרת ההתנסות בפעילות 3 היא להגיע לידי מסקנה שבמשולש לא יכולה להיות יותר מזווית אחת ישרה . מההתנסות נוכחים לדעת שאם מסרטטים שתי זוויות ישרות - אי - אפשר לחבר את הקרניים שלהן כך שייווצר משולש . בדיון לסיכום הפעילות אפשר לציין שבסעיפים א ו - ב יש הרבה אפשרויות להשלמה , ולעומת זאת בסעיף ה יש אפשרות אחת בלבד להשלמה : ° . 3 × 60 ° = 180 בפעילות 12 ( עמ ' 28 ) הזוויות שבין מחוגי השעון מתאימות לזוויות שבאוסף . בפעילות 13 ( עמ ' 29 ) התלמידים מתבקשים לבנות זווית שטוחה ( ° 180 ) מזוויות שבאוסף הזוויות . לצד הדוגמה יש סרטוט של דרך הבנייה של הזווית השטוחה . אין הכוונה שגם התלמידים יציירו בפעילות , אלא זו הדגמה לאופן הבנייה . התלמידים יכולים לכתוב תרגיל שרשרת כפי שכתבנו או לכתוב שני תרגילים נפרדים . בפעילות 14 התלמידים מתבקשים לבנות זווית של ° 360 מהזוויות שבאוסף הזוויות . במהלך העבודה היו תלמידים שמצאו קשרים מעניינים בין פעילות זו לבין הפעילות הקודמת ( יצירת זווית של ° . ( 180 דוגמה : הייתה תלמידה שבפעילות 13 כתבה את התרגיל הזה : , 2 × 45 + 90 = 180 ומכאן הסיקה בלי לחשב שבפעילות 14 אפשר להכפיל ב - . 2 × 90 + 180 = 360 : 2 אנחנו מדגישים שבשלב זה אין צורך ללמד תובנות כאלה ולא כל התלמידים בשלים להבין אותן , ואולם בהחלט רצוי לעודד תלמידים שמגיעים לכך להתקדם עם המחשבות האלה ולחזק אותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר