עמוד:14

לסיכום פעילות זו אפשר לשאול את התלמידים סדרה של שאלות : האם זווית בת x מעלות היא חדה או קהה ? ( בכל שאלה יהיה x מספר בין 0 ל - . 180 ) בפעילות 2 ( עמ ' 20 ) כל אחת מהזוויות הנתונות שווה בגודלה לאחת הזוויות שבאוסף . יש שתי דרכים אפשריות לעבודה כאן ומומלץ להתאים אותן לרמת התלמידים : לדוגמה , בסעיף א : לפני שהתלמידים ניגשים למדוד בזוויות מהאוסף הם יפעילו שיקול דעת ויפסלו את המידות שהם בטוחים מראש שאינן מתאימות . הזווית היא קהה ( גדולה מזוויות ישרה ) , ולכן ודאי שהיא תהיה גדולה מ - . 90 כלומר , המידות ° 60 ו - 80 אינן יכולות להתאים . נשארו שתי מידות המתאימות לזוויות קהות - ° 120 ו - . 170 120 ° היא זווית קרובה יותר לזווית ישרה מזווית של ° , 170 ולכן היא מתאימה . בודקים את ° 120 בעזרת זווית הקרטון ורואים שאכן מידה זו מתאימה . התלמידים משתמשים בזוויות מהאוסף ובדרך של נסייה וטעייה מחפשים את הזווית המתאימה . בפעילות 3 ( עמ ' 21 ) מודדים זוויות של משולשים . גם כאן הזוויות הן בדיוק בגדלים של הזוויות מהאוסף . פעילות 4 ( עמ ' 22 ) היא אתגר , כי כדי למצוא את גודל הזווית צריך למצוא את הצירוף המתאים של זוויות מהאוסף . בכל סעיף יש כמה אפשרויות לצירופים אפשריים . הנה מקצת התשובות : בסעיף א : ° 135 ° = 75 ° + 60 ° 135 ° = 45 ° + 90 בסעיף ב : ° 150 ° = 75 ° + 75 ° 150 ° = 90 ° + 60 ° 150 ° = 30 ° + 120 בסעיף ג : ° 105 ° = 75 ° + 30 ° 105 ° = 45 ° + 60 פעילות 5 עוסקת בגודלה של הזווית השטוחה , והיא משמשת הכנה לפעילות 6 שבעמוד הבא . בפעילות 6 ( עמ ' 23 ) יוצרים זוויות שטוחות מצירופים של זוויות מהאוסף וכותבים תרגיל כפל לכל צירוף כזה . בפעילות זו כל תלמיד , לפי רמתו , רואה בשלב מסוים את הקשר בין התרגילים ובין הזוויות השונות . לדוגמה : 3 זוויות של ° 60 יוצרות זווית שטוחה ( ° 3 × 60 ° = 180 ) ומכאן אפשר להסיק ש - 6 זוויות של ° 30 יוצרות זווית שטוחה , כי 30 הם חצי מ - . 60 שאלות הרחבה לתלמידים מתקדמים : א . כמה זוויות של ° 15 נחוצות ליצירת זווית שטוחה ? ב . כמה זוויות של ° 15 נחוצות ליצירת זווית ישרה ? ג . הציעו עוד זווית לא מהאוסף שאפשר לקחת אותה כמה פעמים ולבנות זווית שטוחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר