עמוד:80

ב . יחידות משקל שונות ( עמודים 138 - 129 בחוברת לתלמיד ) עמוד 129 פעילות 1 כאן לראשונה שוקלים חפצים ביחידות משקל . משתמשים במהדקים . הדיון מזמן חקירה של האדיטיביות של משקל : משקלם הכולל של שני חפצים שווה לסכום המשקלים של כל אחד מהם בנפרד . חקירת תכונה זו חשובה למשימות שבהמשך הפרק . בהזדמנות זו מומלץ לדון גם במסקנות נוספות שאפשר להסיק מהשקילה : למשל , אם ראינו שאפשר לאזן את המאזניים כאשר על כף אחת יש מחק ועל הכף האחרת 6 מהדקים , נשאל את התלמידים : מה יקרה אם נסיר מהדק אחד ? נבדוק ונתאר באופן מילולי את מה שאנחנו רואים : המחק כבד מ – 5 מהדקים . עמוד 130 התלמידים לומדים לתאר באופן מילולי את מה שהמאזניים מראים . כאשר על כף אחת של המאזניים יש עיפרון ועל הכף האחרת יש 7 גולות והמאזניים מאוזנים - נאמר שמשקל העיפרון הוא 7 גולות . הדיון מזמן הסקת מסקנות לגבי מצבים שאינם מתוארים . כאשר אנחנו יודעים שמשקלו של עיפרון הוא 7 גולות , אנחנו יכולים להסיק מכך מסקנות נוספות , למשל : משקלו של העיפרון גדול ממשקלן של 3 גולות או משקלו של העיפרון קטן ממשקלן של 8 גולות . עמוד 131 התלמידים לומדים לתאר באופן מילולי את מה שהמאזניים מראים . שאלת האתגר בסעיף ב מזמנת הסקת מסקנות : אין ציור של מאזניים שעל כף אחת שלהם יש מפתח ועל הכף האחרת 2 חרוזים , ובכל זאת אנחנו יכולים להסיק שהמפתח כבד מ – 2 חרוזים , מאחר שהוא כבד מ –3 חרוזים . בסעיף ג מומלץ לערוך דיון שבו יתבקשו התלמידים להציע כמה שיותר פתרונות אפשריים . הבחינו בין אפשרויות הקשורות למה שהמאזניים מראים לבין מסקנות שאפשר להסיק . הנה כמה אפשרויות לדוגמה . הדגשנו את המסקנות . - משקל המספריים שווה למשקל 5 חרוזים . - משקל חבילת המסטיקים שווה למשקל 4 חרוזים . - משקל המחדד שווה למשקל 4 חרוזים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר