עמוד:67

א . הכרת השעון ( עמודים 108 - 106 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו לומדים כיצד מחוגי השעון מתקדמים , לומדים לקרוא שעון בשעות שלמות ולחשב את מספר השעות שחלפו בין שני אירועים שהתרחשו בשעות " עגולות " . לדוגמה : הצגה התחילה בשעה 12 בצהריים ונמשכה שעתיים . באיזו שעה הסתיימה ההצגה ? בחישובי הזמן מומלץ להשתמש תחילה בשעון הקרטון שהתלמידים מכינים ולהדגים את התקדמות המחוגים בין שני האירועים . בדוגמה שלמעלה : במשך השעתיים של ההצגה השלים המחוג הארוך שני סיבובים מלאים , והמחוג הקצר עבר מהשעה 12 לשעה . 2 קריאת שעון וחלוקת הזמן הם נושאים מורכבים ולכן לא מומלץ לנסות להסבירם בתחילת ההוראה . מומלץ ללמד את הנושאים לפי סדר הופעתם בפרק . עמוד 106 שיר פתיחה השיר מתאר את מחוגיו של שעון בעל שני מחוגים . יש גם שעונים בעלי שלושה מחוגים ( מחוג שעות , מחוג דקות ומחוג שניות ) - אפשר לציין זאת במקרה הצורך . פעילות 1 בשלב זה לא מומלץ לנסות להסביר את העיקרון של פעולת השעון וחלוקת הזמן לדקות אלא רק להדגים את התקדמות המחוגים מהשעה 8 לשעה . 9 התלמידים יבינו את העיקרון בעזרת הפעילויות שבהמשך הפרק . מטרת הפעילות היא להציג לכיתה את אופן ההתקדמות של מחוגי השעון . כדאי להכיר את השעון כמכשיר דינמי ולהבין כיצד הוא מתקדם ולא להסתפק בהצגה סטטית של שעות מסוימות . בפעילות משתמשים בשעון מחוגים ללא סוללות ( אפשר להשתמש בשעון קיר ) . חשוב להשתמש בשעון אמתי , כי רק בשעון אמתי אפשר להמחיש את אופן ההתקדמות של המחוגים : המחוג הקצר והמחוג הארוך מתקדמים בעת ובעונה אחת בכיוון השעון , אך המחוג הארוך מהיר מהמחוג הקצר . בזמן שהמחוג הארוך משלים סיבוב שלם , המחוג הקצר משלים חלק קטן של סיבוב - המרחק בין שני מספרים עוקבים בשעון . הכרת אופן ההתקדמות של המחוגים מקנה משמעות לזמן : שעה היא הזמן שבו המחוג הארוך משלים סיבוב . הבנת אופן ההתקדמות של השעון מקנה גם משמעות למושגים לפני ואחרי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר