עמוד:43

עמודים -50 47 פעילות 1 פעילות זו מאפשרת לתלמידים להעלות בעצמם את רעיון הריצוף . על ידי ריצוף של כל מצולע במשולשים אפשר להסיק איזה מצולע גדול יותר בשטחו או שהשטחים שלהם שווים : את מצולע א מכסים ב – 4 משולשים וגם את מצולע ב מכסים ב – 4 משולשים , ולכן השטחים שלהם שווים . ( שימו לב : המצולעים מסורטטים כאן בהקטנה . ) בפעילות זו ובפעילויות הבאות מודדים שטחים של מצולעים במשולשים ירוקים ( ובהמשך במלבנים ) . אפשר לעשות זאת בשתי דרכים עיקריות : • אפשר לרצף את השטח של כל מצולע ביחידות השטח ( במשולשים ) ולמנות כמה יחידות מכסות את המצולע . • אפשר להשתמש ביחידת שטח אחת : מניחים אותה ומסמנים בעיפרון את ריצופה על המצולע , מניחים אותה שוב וכך מסמנים את כל הריצוף על המצולע . לבסוף מונים לפי הסימונים כמה פעמים יחידת השטח מכסה את המצולע . הערה : מובן שאפשר לעשות קיצורי דרך ( כל תלמיד כשהוא בשל לכך ) , למשל : לכסות חצי צורה במשולשים ולהכפיל בשתיים את מספר המשולשים בלי לכסות את השאר . פעילות 2 בתחילת הפעילות , לפני המדידה במשולשים ירוקים , אפשר לבקש מהתלמידים לשער לאיזה מצולע יש שטח גדול יותר . לאחר המדידה מעניין לחזור אל ההשערות ולראות אם האומדן היה נכון . בדרך כלל ההשערות אין מספקות תוצאה מדויקת , וזה משכנע שיש צורך במדידה , כי מראה עיניים מטעה לעתים . פעילות נוספת : רצוי לנצל את הפעילות הזאת ואת הפעילויות הבאות כדי לחזור על מושגים חשובים שנלמדו בכיתה א ' . מדי פעם אפשר לשאול במהלך הוראת הפרק : מהו שם המצולע ? כמה קדקודים יש למצולע ? כמה צלעות ? האם יש למצולע זוויות ישרות ? האם יש כאן ריבוע ? מלבן ? האם אתם יכולים לבנות משולש ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר