עמוד:42

ד . יחידות שטח שונות ( עמודים 60 - 47 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו התלמידים מודדים ומשווים שטחים באמצעות יחידות מידה שרירותיות -משולשים ומלבנים ירוקים העשויים מפלסטיק ( במארז האבזרים ) . תחילה משתמשים במשולשים ואחר כך במלבנים : כשמודדים ביחידות מידה יש לוודא שהיחידות מרצפות בדיוק את הצורה הנמדדת , כך שאין חפיפות בין היחידות ואין רווחים . חשוב להשתמש ביחידות מידה שונות כדי להבליט את השרירותיות שבבחירת יחידת מידה . בחוברת זו יחידת שטח אחת ( המלבן ) גדולה פי שניים מהיחידה האחרת ( המשולש ) . היבט זה מאפשר לדון עם התלמידים על הקשר שבין גודל יחידת המידה ובין הצורה הנמדדת . בדיון אפשר להגיע לידי ההכללה הזאת : ככל שיחידת המידה קטנה יותר , כך מספר היחידות גדול יותר . אם מסתמכים על היחס בין שתי יחידות המידה מוצאים : אם שטח של צורה הוא 5 מלבנים , אז שטחה הנמדד במשולשים הוא 10 משולשים . ביחידה זו התלמידים מודדים במשולשים ירוקים ( ובהמשך במלבנים ירוקים ) . יש לשמור על כללי הריצוף המקובלים : אין להשאיר רווחים ואין לכסות חלק ממשולש במשולש אחר . כדי להקל ולצמצם את מספר האפשרויות אנחנו מוסיפים הסכם : יש לחבר שני משולשים על ידי הצמדת צלע של משולש אחד לצלע השווה לה באורכה במשולש האחר . דוגמה : כך : ולא כך : ( המשולשים בדוגמה זו מסורטטים בהקטנה . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר