עמוד:31

השוואת שטחים ומדידתם נלמדת בשלבים : א . השוואה ישירה ב . השוואה על ידי פירוק והרכבה ג . השוואה ומדידה באמצעות יחידות מידה שרירותיות ד . השוואה ומדידה באמצעות יחידת מידה מקובלת . א . השוואה ישירה ( עמודים 42 - 40 בחוברת לתלמיד ) השוואה בדרך זו היא אינטואיטיבית ופשוטה , והיא מחזקת את הבנת המושג שטח - מניחים צורה על צורה ובודקים אם צורה אחת מכסה בשלמותה את הצורה האחרת . השוואה כזו אפשר לבצע רק במקרים מיוחדים - רק כאשר צורה אחת מכסה בשלמותה את הצורה האחרת ) , ולכן בהמשך נלמדות דרכי השוואה נוספות . ב . השוואה על ידי פירוק והרכבה ( עמודים 44 - 43 בחוברת לתלמיד ) כאן התלמידים נעזרים בגזירה של אחת הצורות והרכבתה מחדש כדי להשוות את השטח שלה לשטח של הצורה האחרת . לאחר ההרכבה מניחים צורה אחת על האחרת ובודקים לאיזו מהן שטח גדול יותר . ג . השוואה ומדידה באמצעות יחידות מידה שרירותיות ( עמודים 60 - 47 בחוברת לתלמיד ) בהשוואה זו משתמשים ביחידת מידה שבעזרתה אפשר לרצף את הצורות ולהשוות את שטחיהן . לריצוף הצורות משתמשים בפרק זה במשולשים ובמלבנים הירוקים הנמצאים במארז האבזרים . ד . השוואה ומדידה באמצעות יחידת מידה מקובלת ( עמודים 69 - 62 בחוברת לתלמיד ) גם במדידה זו מרצפים צורה ביחידת שטח - ריבוע שאורך צלעו סנטימטר אחד , כלומר , שטחו 1 סנטימטר רבוע . בשלב זה לפי תכנית הלימודים אין התלמידים חייבים להכיר את השם של יחידת המידה אלא רק לדעת להשתמש בה . לאחר מכן התלמידים לומדים לחשב שטחים . כלומר , אין מסתפקים רק בהנחת צורה אחת על האחרת ובריצוף , אלא מבצעים חישובים . בכיתה ב ' מחשבים רק שטחי מלבנים של משבצות , וזאת באמצעות מכפלת מספר השורות במספר הטורים . מובן שיש ללמד פרק זה רק לאחר שנלמד נושא הכפל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר