עמוד:22

ה . פאות , צלעות וקדקודים של גופים ( עמודים 24 - 17 בחוברת לתלמיד ) מטרת הפעילויות הכרת השמות של חלק מהמרכיבים של גופים : פאות , צלעות וקדקודים ביחידה זו , אחרי הרבה פעילויות המתבצעות ברמה אינטואיטיבית , ילמדו התלמידים את המונחים של מרכיבי גופים שונים : פאה , צלע וקדקוד . לאחר שיכירו התלמידים את המונחים האלה הם יחזרו לפעילויות ההשוואה בין הגופים , אך הפעם יתארו את התכונות הדומות והשונות של הגופים בשפה המתמטית שלמדו . המונחים קדקוד וצלע ידועים לתלמידים מהכרת המצולעים . המונח פאה חדש להם , ולכן בחרנו ללמד תחילה את המילה פאה ואת משמעותה בהקשר של גוף תלת ממדי . כדי לתת לתלמידים תחושה של ההבדלים בין פאה , צלע וקדקוד , אנחנו ממליצים לבצע שלוש תנועות המאפיינות כל אחד מהמרכיבים האלה : • פאה אפשר לאפיין בתנועת החלקה ( כמו ליטוף ) בכף יד . תנועה זו מדגישה את המישוריות של הפאה . • צלע אפשר לאפיין בתנועת גרירה של אצבע לאורך הצלע . התנועה מדגישה שלצלע יש אורך אך אין לה שטח . • קדקוד אפשר לאפיין בתנועת הצבעה על נקודה . התנועה מדגישה שהקדקוד הוא נקודה . הצעה לפעילות פתיחה כל תלמיד ייקח פירמידה מרובעת מאוסף הגופים ויסתכל עליה . המורה תשאל : מאילו מצולעים הפירמידה המרובעת בנויה ? לאחר מכן תבקש המורה מהתלמידים " ללטף " את אחד המצולעים שהם זיהו על פני הפירמידה . התלמידים יגלו שאפשר " ללטף " את המצולע ביד גם בתנועה מעגלית . בהמשך תבקש המורה להתבונן בגוף אחר , למשל תיבה , ושוב תשאל : מאילו מצולעים התיבה בנויה ? תלמיד שיאמר שם של מצולע גם " ילטף " את אותו מצולע בו בזמן . בתוך כדי פעילות זו יכירו התלמידים את המילה פאה . באמצעות תנועת ה " ליטוף " ילמדו התלמידים את אחת התכונות החשובות של פאה — שהיא חלק מישורי ( ולא עקום ) של הגוף .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר