עמוד:19

ד . מיון גופים ( עמודים 16 - 13 בחוברת לתלמיד ) מטרת הפעילויות הכרת התכונות של כל גוף על ידי השוואה בין גופים הכרת הגופים נעשית בחמישה שלבים : א . מיון גופים בלא הכוונה והתמקדות באחת הקבוצות המתקבלות במיון זה ( פעילויות -2 1 בחוברת לתלמיד ) . ב . השוואת גופים השייכים לאותה קבוצה : זיהוי תכונות המשותפות להם ותכונות המבדילות ביניהם ( פעילות 3 בחוברת לתלמיד ) . ג . השוואת גופים השייכים לקבוצות שונות ( פעילות 4 בחוברת לתלמיד ) . ד . השוואת גופים מהאוסף ( פעילויות 6 - 5 בחוברת לתלמיד ) . ה . זיהוי גופים בתמונות של מבנים מהמציאות והשוואתם לגופים מהאוסף ( פעילות 7 בחוברת לתלמיד ) . בפעילויות אלה התלמידים מתבקשים לראשונה להשוות בין שני גופים , כלומר : לזהות את התכונות הדומות ואת התכונות השונות של שני הגופים . לרוב , בכל קבוצה שמתקבלת במיון יש יותר משני גופים . מכיוון שקשה להשוות בין מספר רב של גופים , התלמידים מתבקשים לבחור בכל פעם שני גופים בלבד ולהתמקד בהם . בפעילויות אלה ההשוואה עדיין נעשית ברמה אינטואיטיבית ואקראית . התכונות המשותפות והמבדילות שימצאו התלמידים בגופים יכולות להיות גאומטריות אך גם " סביבתיות " , למשל : " שתי הפירמידות דומות כי שתיהן מזכירות מגלשה . " זיהוי והמללה של התכונות המשותפות לשני גופים קשים יותר מזיהוי והמללה של התכונות השונות , מכיוון שהשונה בולט יותר מהדומה . ובכל זאת , בפעילויות 3 ו – 4 אנחנו מבקשים מהתלמידים למצוא תחילה דווקא את התכונות הדומות ורק אחר כך את התכונות השונות . סדר זה של הפעילות תורם בסופו של דבר להבנה עמוקה יותר של תהליך ההשוואה , כולל הזיהוי וההמללה . בפעילות 5 מתמקדים בתכונות השונות בלבד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר