עמוד:18

יש קושי לזהות פירמידה משולשת המסורטטת על הדף . אפשר להציע לתלמידים תחילה לשים בצד את הגופים שהם מזהים , ולבסוף תישאר להם רק הפירמידה המשולשת . פעילות 2 אפשר לבצע פעילות זו ברמות שונות : • אפשר לבקש מהתלמידים המתקדמים לשער תחילה מהם הגופים שהמבנים המסורטטים בנויים מהם , לרשום את השערתם ולאחר מכן לבדוק אותה על ידי בנייה ממשית . • מהתלמידים המתקשים יותר אפשר לבקש לבנות תחילה את המבנה לפי הסרטוט שבחוברת , ורק לאחר מכן לציין באילו גופים הם השתמשו בבנייה . אפשרות נוספת : המורה תבנה מבנה , התלמידים יבנו לפי הדוגמה שבנתה המורה ולאחר מכן יתארו את הבנייה . פעילות 3 בפעילות זו תלמידים רבים מנסים לבנות מבנה " רב קומות " , כלומר , להעמיד זה על זה יותר מ 4 גופים . " מגדלים " גבוהים כאלה נופלים בדרך כלל . כדאי להמליץ לתלמידים להסתפק בבנייה נמוכה יותר — די אם יבנו מבנים של 2 עד 4 קומות . פעילות 4 כאן התלמידים שוב מתבקשים לחזור לתמונה שבעמודים 7 - 6 ולתאר באופן מפורט יותר אילו גופים הם יכולים לזהות בה . הפעם יוכלו התלמידים לתאר את הגופים בשמות המקובלים שלהם . מקצת התלמידים עלולים להתקשות בזיהוי גופים המרכיבים מבנה המסורטט על הדף . כדאי להמליץ להם להיעזר בעמודים , 11 - 10 שבהם יש סרטוטים של גופים בודדים , ולנסות למצוא סרטוט של גוף הדומה לזה שהם מתקשים לזהותו . הצעה לפעילות נוספת כל תלמיד יבחר מהאוסף גוף כרצונו וינסה לבנות אותו מפלסטלינה . לאחר הבנייה אפשר לבקש מהתלמיד להשוות את הגוף שבחר מהאוסף לגוף שבנה מפלסטלינה . אפשר לעשות זאת גם בקבוצות . בתוך כדי ההשוואה יגלו התלמידים , למשל , כי בגוף הבנוי מפלסטלינה ה " שפיצים " ( הקדקודים ) חדים פחות מאלה שבגוף מהאוסף , הגוף העשוי מפלסטלינה עקום יותר , הצלעות שלו ( אם יש לו צלעות ) אינן ישרות וכדומה . אפשר גם להציע לתלמידים לנסות ולשפר את הגופים שבנו מפלסטלינה — לחדד את ה " שפיצים " , ליישר את הצלעות ועוד . החשיבות של פעילות זו - הבנייה העצמית עוזרת להתבוננות קפדנית יותר של התלמידים במרכיבים מסוימים של הגוף , בהפעלת חושים נוספים ובהכרה נוספת של תכונות הגופים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר