עמוד:16

ג . הכרת גופים ( עמודים 12 - 10 בחוברת לתלמיד ) מטרות הפעילויות א . זיהוי גופים תלת ממדיים בסרטוט ב . שיום גופים המסורטטים על הדף ג . זיהוי גופים בתוך מבנים מורכבים אבזרים : לפעילות זו וגם לפעילויות שבהמשך הפרק יזדקקו התלמידים לאוסף של גופים . אפשר להשתמש בגופים שבונים מהחלקים שבמארז האבזרים בגאומטרייה לכיתה ב ' ( בתוספת כדור — למשל , כדור של טניס שולחן ) . אפשר להשתמש בכל אוסף אחר של גופים תלת ממדיים מתאימים . חשוב : בניית הגופים מהפריסות שבאוסף קשה לתלמידים בכיתה ב ' . כדאי לפנות להורים ולבקשם להכין ( יחד עם ילדיהם ) את אוסף הגופים האישי . על כל גוף שבאוסף רשום שמו . דבר זה מקל על התלמידים להכיר את הגופים השונים . במהלך הפרק יש הרבה פעילויות שבהן יצטרכו התלמידים לעבוד על ציור של גוף המסורטט בחוברת . היכולת לזהות גוף מסורטט ולהתאים לו את הדוגמה התלת – ממדית שלו חשובה מאוד , ואף היא חלק מהמיומנויות הנדרשות בתכנית הלימודים . פעילויות פתיחה א . בנייה חופשית של מבנים מגופים כל תלמיד יניח על השולחן את אוסף הגופים שלו . כעת , בלי הוראות נוספות ( כך ראינו בניסויים ) , יתחילו התלמידים לבנות מגופים אלה מבנים שונים . יש לתת להם די זמן לעסוק בבנייה החופשית הזו . התנסות אינטואיטיבית זו חשובה מאוד ומאפשרת לתלמידים להכיר תכונות פיזיקליות מסוימות של גופים תלת ממדיים . במהלך הפעילות ייווכחו התלמידים שגופים אחדים יכולים לשמש תחתית של מבנה , ואילו גופים אחרים אינם יכולים לשמש תחתית של מבנה ואי אפשר להעמיד גוף על הקדקוד שלו . כמו כן הם יראו שיש גופים שאפשר להניח אותם בכמה אופנים כך שיהיו יציבים ( תיבות ופירמידות ) , יש כאלה שאפשר להניח אותם רק באופן מסוים כך שיהיו יציבים ( גלילים וחרוטים ) , ויש כאלה שכלל אי אפשר להניח אותם כך שיהיו יציבים ( כדור ) . במהלך הבנייה החופשית אפשר לבקש מהתלמידים לנסות לתאר את מבניהם במילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר