עמוד:11

מהלך ההוראה בפרק רקע דידקטי א . אילו צורות רואים ? ( עמ ' 7 - 6 ) יחידה זו מתחילה בפעילות חופשית שבמהלכה יתארו התלמידים במילים שלהם את מה שהם רואים בציור . התלמידים מתבקשים לשים לב לצורות , לגופים השונים , לתאר אותם במילים ואף לקרוא להם בשמות . אין אנו מצפים שכבר בשלב זה ישתמשו התלמידים בשפה מתמטית נכונה לתיאור הגופים או תכונותיהם . ובכל זאת לפעילות זו חשיבות רבה , כי היא מאפשרת הכרה ראשונה של הגופים השונים , שבהמשך יהיו מרכז הלמידה בפרק . כמו כן בפעילות זאת אפשר להבחין מי מהתלמידים מכיר את הגופים ( או חלק מהם ) . ב . מצולעים — חזרה ( עמ ' 9 - 8 ) מטרת היחידה היא לרענן ולחדד אצל התלמידים את המושגים והמונחים הנדרשים להמשך הלמידה בנושא " גופים " . הפעילויות כאן מתבססות על מיון והשוואה של צורות במישור . ג . הכרת גופים ( עמ ' 12 - 10 ) ביחידה זו יכירו התלמידים את שמות הגופים המוצגים בפרק זה וילמדו להתאים את הגופים שבנו מתוך אוסף הגופים לסרטוט דו ממדי שלהם . כמו כן יבנו התלמידים באופן חופשי מבנים המורכבים מהגופים המוחשיים . במהלך הבנייה הם יצטרכו לזהות אילו גופים מרכיבים את המבנה המוצג בציור ( או המבנה שבנה תלמיד אחר ) ובאיזה אופן הגופים מונחים זה על זה וגם יצטרכו להשתמש בשמות הנכונים של הגופים . ד . מיון גופים ( עמ ' 16 - 13 ) ביחידה זו יעסקו התלמידים במיון ובהשוואה של גופים באופן חופשי . כאן עדיין אין התקדמות במרכיבים השונים של הגופים , כגון : מספר הקדקודים , הצלעות או הפאות , שוויון צלעות ופאות , אלא עוסקים בתיאורים החופשיים של תכונות הגופים . בהמשך הפרק ינתחו התלמידים את הגופים לפי מרכיביהם השונים ברמה קצת יותר פורמלית . ה . פאות , צלעות וקדקודים של גופים ( עמ ' 24 - 17 ) ביחידה זו יכירו התלמידים באופן הדרגתי את המושגים והמונחים פאה , צלע וקדקוד של גוף . לאחר הלימוד של המונחים האלה יחזרו התלמידים לפעילויות הדומות לאלה שביצעו ביחידות הקודמות , אך הפעם — ברמה גבוהה יותר : הם ישתמשו במונחים מתמטיים נכונים לתיאור המרכיבים השונים של הגופים וידעו לזהות תכונות מסוימות של הגופים . ו . חידות גופים ( עמ ' 26 - 25 ) יחידה זו מסכמת את כל הפרק . כאן התלמידים מקבלים תיאור מילולי של גוף ( או של משפחת גופים ) , ולפיו הם צריכים למצוא בתוך האוסף את הגוף ( או הגופים ) המתאים לתיאור המילולי . פעילויות אלה יכולות להיות קשות למקצת התלמידים . בהמשך מדריך זה תמצאו המלצות לפעילויות המתאימות לתלמידים המתקשים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר