עמוד:63

בפעילות 3 ) עמוד 116 ( עוסקים בצורות שהן דמויות של ליצנים . כאן התלמידים מתבקשים לשער אילו מהליצנים הם סימטריים ורק אז לבדוק את תשובותיהם בעזרת מראה . מומלץ לבקש מהתלמידים לנמק מדוע הליצנים שאינם סימטריים הם אכן אינם סימטריים . דוגמאות לנימוקים ששמענו מתלמידים : “ הליצן הזה הוא לא סימטרי , כי הכוכב זז וכעת שני הכוכבים לא נמצאים אחד מול השני . " “ הליצן הזה הוא לא סימטרי , כי אם נשים מראה באמצע - נראה בצד אחד ליצן ששני הכוכבים שלו הם ליד הפה ובצד השני ליצן ששני הכוכבים שלו הם ליד העיניים . " בפעילות 4 ) עמוד 117 ( התלמידים יוצרים צורות סימטריות בעזרת קיפולי נייר וגזירה . גם כאן מומלץ שתחילה ישערו התלמידים איזו צורה תתקבל לאחר הקיפול והגזירה ורק לאחר מכן יקפלו ויגזרו את הצורה . בסעיף ג התלמידים מתבקשים ליצור צורה של לב . אנחנו מציעים לתת לתלמידים לגזור לפי הציור שציירו , גם אם יהיו תלמידים שיציירו לב שלם או ציור אחר שלאחר גזירה לא תתקבל ממנו צורה של לב . לאחר מכן אפשר כמובן לדון בסיבה שבגללה לא התקבלה צורה של לב ולתת להם דף לניסיון נוסף . אפשר לבקש מהתלמידים ליצור קישוטים סימטריים נוספים . בפעילות 5 צריך להשלים את הציורים לציורים סימטריים כך שהקו האדום יהיה קו סימטרייה . סעיף ד הוא ‘ אתגר ' משום שכדי לקבל ציור סימטרי צריך להשלים את הציור משני הצדדים של הקו האדום . בפעילויות 7 - 6 ) עמודים 119 - 118 ( אפשר לבקש מהתלמידים למצוא דוגמאות נוספות לסימטרייה הקיימת מסביבנו . הסביבה היא אמנם תלת – ממדית , אך אנחנו מסתכלים בתמונות דו – ממדיות מהסביבה . התלמידים יכולים להביא תמונות נוספות של דברים סימטריים . יש לציין שעל פי רוב הסימטרייה בסביבה אינה מושלמת , ולכן ייתכן שהתשובות של התלמידים יהיו שונות זו מזו . ) למשל , היו תלמידים שטענו שהתמונה של בניין העירייה של תל אביב אינה סימטרית , כי בצד אחד החלונות פתוחים ובצד האחר הם סגורים . ( אפשר לשוחח עם התלמידים גם על הסימטרייה הקיימת בגופנו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר