עמוד:41

ה . מלבן וריבוע ( עמודים 86 - 78 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו התלמידים מכירים את הגדרות המלבן והריבוע ולומדים את התכונות שלהם . ההגדרה של מלבן בפרק : מרובע שכל הזוויות שלו ישרות . ההגדרה של ריבוע בפרק : מרובע שכל הצלעות שלו שוות וכל הזוויות שלו ישרות . עמוד 78 פעילות 1 מציגים את המלבן על ידי השוואה בין שני סוגי מרובעים : מקבילית ) ששמה אינו מוזכר בכיתה א ( ומלבן . אמנם רוב התלמידים יודעים לזהות מלבנים בשלב זה , ואולם ההשוואה כאן מחדדת את האפיון של מלבן כמרובע שזוויותיו ישרות ויש לו שני זוגות של צלעות שוות הנמצאות זו מול זו . הנה שני המרובעים ) מסורטטים כאן בהקטנה ( : הדומה בשני המרובעים : לשניהם יש שתי צלעות שאורכן 5 ס " מ ושתי צלעות שאורכן 3 ס " מ , ובשניהם הצלעות השוות נמצאות זו מול זו . בשניהם ההיקף שווה ל – 16 ס " מ . השונה : במרובע ב כל הזוויות ישרות , ואילו במרובע א כל הזוויות אינן ישרות . מובן שהתלמידים יתארו את הדומה ואת השונה במילים שלהם , ואיננו מצפים מהם להגיע לדיוק מתמטי בגילם הצעיר . פעילות 2 באוסף הצורות יש ארבעה מלבנים : מצולעים 6 , 5 , 4 ו – . 7 מצולעים 6 ו – 7 הם ריבועים , ולכן לעתים יש קושי לזהותם כמלבנים . במקרה זה רצוי לחזור ולבדוק את ההגדרה : מרובע שכל הזוויות שלו ישרות נקרא מלבן . נבדוק את מצולעים 6 ו – 7 מהאוסף : האם כל הזוויות שלהם ישרות ? כן . לכן הם מלבנים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר