עמוד:38

ד . זווית ישרה ( עמודים 76 - 72 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו התלמידים מזהים זוויות ישרות וכן יוצרים זויות ישרות . זוויות ישרות אפשר למצוא בקלות בסביבה שהתלמידים חיים בה : בכיתה , ברהיטים , בספריות , בספרים , באריחים , בחלונות ועוד . המרובע הראשון שהתלמידים מזהים הוא המלבן , המוגדר כמרובע שכל זוויותיו ישרות . בפעילות הראשונה ביחידה ) עמוד 72 ( הנושא " זווית ישרה " מוצג לתלמידים באמצעות סולמות תקינים וסולמות שאינם תקינים . בסולם שאינו תקין הזווית בין השלבים לקורה אינה ישרה . דוגמה זו אינטואיטיבית מאוד . בדיון שבפעילות זו התלמידים מתבקשים לקבוע אילו מהסולמות אינם תקינים ולנסות להסביר במילים שלהם מה לא תקין בסולמות האלה . אינטואיטיבית קל לתלמידים לזהות את הסולמות האלה , ואולם ייתכן שהם יתקשו להסביר במילים . לכן מומלץ לצייר על הלוח סולמות שאינם תקינים או להקרין את עמוד 72 ולתת לתלמידים לגשת אל הלוח ולנסות להראות מה לא תקין בסולמות האלה ולהשוות בינם לבין הסולמות התקינים . אם במהלך ההסבר תלמיד מצביע על זווית לא ישרה , כדאי לסמן אותה וכך לקשר להמשך הנושא העוסק בזווית הישרה . שקף הזווית הישרה נוח להשתמש בשקף הזווית הישרה כדי לקבוע אם זווית היא ישרה או אינה ישרה . ) בעזרת השקף אפשר גם לקבוע אם זווית שאינה ישרה היא חדה או קהה , ואולם בזה עוסקים רק בכיתה ג ' . ( חשוב להנחות את התלמידים להניח את השקף על הזווית בדרך נכונה ומדויקת , כדי שיוכלו לבדוק אם הזווית הנבדקת היא ישרה : יש להניח את קדקוד הזווית שבשקף על קדקוד הזווית הנבדקת כך ששוק אחת של אחת הזוויות תתלכד עם שוק אחת של הזווית האחרת : אם גם שתי השוקיים האחרות מתלכדות , הזווית הנבדקת היא ישרה . אם לא - הזווית אינה ישרה . מובן שאין טעם לתאר את התהליך במילים ללא הדגמה שלו ומומלץ גם לתרגל יחד עם התלמידים את התהליך הזה , לפני שיעברו לתרגול עצמי , משום שמיומנות זו אינה פשוטה לילדים רכים . שימו לב : השתמשנו כאן במונחים קדקוד הזווית ושוק הזווית , ואולם בכיתה א ' התלמידים אינם צריכים לשלוט במושגים אלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר