עמוד:32

עמוד 58 בעמוד זה התלמידים פוגשים במצולעים שיש להם יותר מ – 6 צלעות ו – 6 קדקודים . התלמידים מונים את הצלעות ואת הקדקודים של כל מצולע כזה . יש לצפות שבתוך כדי הפעילויות והדיון יגיעו התלמידים לידי הכללה שמספר הצלעות של כל מצולע שווה למספר הקדקודים שלו . אין התלמידים חייבים לנסח את הכלל הזה במילים , ואולם בשלב כלשהו של למידת הפרק יש לצפות שאם תלמיד מנה ומצא שלמצולע יש 6 קדקודים , הוא ידע ֵ בוודאות שלמצולע הזה יש 6 צלעות ולהפך . מומלץ ללוות את הפרק מדי פעם בשאלות מסוג זה שיחזקו את ההבנה של התלמידים . עמוד 59 בעמוד זה מוצג לראשונה המרובע . יש תלמידים שמבלבלים בין המילה ' מרובע ' למילה ' ריבוע ' . יש תלמידים שעד כה קראו לריבוע - ' מרובע ' . יש לזכור שהתלמידים כבר הכירו קודם מרובעים , אך רק סוגים מסוימים שלהם : ריבוע ומלבן . ייתכן שהתלמידים יתקשו להבין שכל צורה בעלת ארבע צלעות היא מרובע . לפיכך מומלץ לחזור ולבדוק את שם המצולע מול ההגדרה הזאת : מצלע שׁ י ֵשׁ ל וֹ 4 צלע וֹ ת נק רָ א מ רֻבּ ע . פעילות 12 פעילות זו מקבילה לפעילות 5 בעמוד , 56 וסביר שהתלמידים ידעו שמצופה מהם לספור צלעות או קדקודים ולמצוא איזו צורה יוצאת דופן . צורה ב יוצאת דופן כי רק לה יש 4 צלעות ו –4 קדקודים . לצורות האחרות יש 5 צלעות ו – 5 קדקודים , כלומר , הצורות האחרות הן מחומשים . מטרת הפעילות היא להוליך להגדרת המרובע . לאחר הגדרת המרובע אפשר לתת לתלמידים משימה : ליד כל מצולע בפעילות 12 כתבו את שמו - מרובע או מחומש . פעילות 13 דיון לאחר הבנייה : האם אפשר לשנות את החצר של הסוס בלי לפרק את הרצועות ? פעילות 15 בפעילות זו מוצעת הפעלה בחצר . יש להצטייד בגומייה או בחבל גדול . התלמידים מתבקשים ליצור מצולע באמצעות הגומייה , למשל מחומש . שאלות : כמה תלמידים צריך כדי ליצור מחומש ? איך רואים את הקדקודים במצולע שנוצר ? איך רואים את הצלעות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר