עמוד:22

המדידה אינה רק עניין לשיעורי מתמטיקה אלא מיומנות שיש לה שימוש בעולמנו . בפעילויות האלה , כמו גם בשאר הפעילויות ביחידה , יש דגש על השערה . מומלץ לבקש מהתלמידים לשער את התשובה לפני המדידה . ההשערה מסייעת לתלמידים לפתח את היכולת של אומדן האורך ונותנת משמעות לאורך נתון ) האם ייתכן שאכלתי במזלג שאורכו 30 ס " מ ?( . האורך אינו רק מספר כי אם משהו בעל משמעות שאפשר לדמיין אותו . כמו כן ההשערה לפני הבדיקה מעמתת אותנו פעם אחר פעם עם מגבלות התפיסה שלנו . אנחנו משתמשים במכשירי מדידה כמו סרגל או בשיטות כמו השוואה ישירה , משום שתפיסתנו מוגבלת ולא תמיד אנחנו יכולים להסתמך על מראה העיניים שלנו כאשר נדרש דיוק . בכל פעם שאנחנו שוגים בהשערה , אנחנו לומדים שחשוב למדוד בסרגל . בפעילויות 12 , 11 ו – 13 מודדים אורכים של קווים שבורים - אלה הם קווים המורכבים מכמה קטעים . למציאת האורך של קו שבור יש לחבר את אורכי הקטעים שממנו הוא מורכב . בפעילות 14 התלמידים מתבקשים למדוד שרוך שאינו מוצג כקו ישר , ולכן יש בעיה כשרוצים למדוד בסרגל הסנטימטרים . פתרון אפשרי למדידה הוא שימוש במתווך , למשל חוט שמניחים במדויק על השרוך שבתמונה , ואחר כך מיישרים אותו ומודדים את אורכו בעזרת הסרגל . בפעילות 21 יש דוגמה למידע שמספקת לנו המדידה . על סמך מדידה בלבד אנחנו יכולים לדעת כמה צבעים יש בקופסה כשהיא מלאה . מדידה חוסכת סרבול ומספקת לנו מידע רב בהקשרים שונים בחיים . למשל , אם אנחנו רוצים לדעת אם אפשר להכניס לכיתה רהיט מסוים דרך פתח הדלת , איננו מוכרחים לנסות להכניס את הרהיט - אפשר לדעת מראש על ידי מדידה . כלומר , על סמך המדידה אפשר להסיק מסקנות . עמוד 25 בּ דק וּ את עצמכם מומלץ לבדוק איך פתרו התלמידים את הפעילויות שבעמוד זה ולוודא שהם שולטים במדידה בסרגל הסנטימטרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר