עמוד:20

בפעילות 6 מוצגת לפני התלמידים יחידת מידה שרירותית נוספת - כף רגלה של המלכה , והתלמידים מתבקשים למדוד את הדברים שבחדר המלך ביחידת המידה החדשה . מטרת פעילות זו היא ללמד שככל שיחידת המידה גדולה יותר , כך מספר היחידות קטן יותר . חשוב שלפני המדידה ישערו התלמידים מי יקבל במדידה מספר גדול יותר - המלך או המלכה . ייתכן שיהיו תלמידים שיחשבו בטעות שכאשר יחידת המידה ארוכה יותר , כך גם המספר שהוא תוצאת המדידה יהיה גדול יותר . לאחר הדבקת כפות הרגליים של המלכה ) מתחת לקטעים הכחולים שבעמוד 17 ( ייווכחו התלמידים שבכל מדידה בכפות רגלי המלכה יתקבל מספר קטן יותר מן המדידה בכפות רגלי המלך . יש לדון עם התלמידים בתוצאות המדידה . תלמידים מתקדמים יוכלו לגלות שאורך כף רגלה של המלכה גדול פי 2 מאורך כף רגלו של המלך , ולפיכך תוצאת כל מדידה בכפות רגלי המלכה תהיה קטנה פי 2 מתוצאת המדידה בכפות רגלי המלך . תלמידים אלה יוכלו לענות על שאלות כמו אלה : . 1 המלך מדד ספה בארמונו ומצא שאורכה 10 כפות רגליים . מה אורכה בכפות רגלי המלכה ? . 2 המלכה מדדה רהיט אחר ומצאה שאורכו 3 כפות רגליים . מה אורכו בכפות רגלי המלך ? בפעילות 7 המדידה מסייעת לנו בהשוואת אורכים של שני קטעים . כמו בפעילויות אחרות גם כאן חשוב קודם לשער איזה קטע ארוך יותר בכל סעיף ורק אחר כך לבדוק על ידי מדידה . אם מנסים למדוד את הקטע האדום שבסעיף ג ) המסומן כאתגר ( , נוכחים שאי – אפשר למדוד אותו במדויק בכפות רגליים , כי אורכו אינו מספר שלם של יחידת המידה . אפשר לדון עם התלמידים בחוסר הדיוק שבמדידה ולבקש מהם רעיונות כיצד להתמודד אתו . בפעילות 8 המדידה מאפשרת לנו להחליט בקלות איזה סוודר מתאים לכל כלב . ליד כל סוודר מצוינת המידה שלו , וכל שאנחנו צריכים הוא למדוד את האורך של כל כלב . הדבר דומה , למשל , לקניית בגדים ונעליים ) שערו איך היה מתנהל העולם ללא מידות נעליים - היינו צריכים למדוד זוגות רבים בחנות ( . פעילות 9 עוסקת במדידת צעיפים שאורכם אינו מספר שלם של כפות רגליים , ולכן לתיאור האורך משתמשים במילים “ קצת יותר מ –“ . עמוד 25 בּ דק וּ את עצמכם מומלץ לבדוק איך פתרו התלמידים את הפעילויות שבעמוד זה ולוודא שהם יודעים למדוד בדרך נכונה בסרגל כפות הרגליים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר