עמוד:19

מדידה בעזרת איברי הגוף הייתה נהוגה בימי קדם ) למשל , יחידת המידה אמה המוכרת מהתנ " ך ( . למעשה יחידת המידה רגל ) foot ( נהוגה גם בימינו למדידת אורך בארצות הברית בהקשרים מסוימים ) למשל , לתיאור גובה טיסה ( . בגלל הבדלים בין מידות איברי הגוף של אנשים שונים היה נהוג לקבוע את התקן ליחידת המידה לפי איבר הגוף של השליט , ויש הסבורים שהגודל של יחידת המידה רגל מבוסס על כף רגלו של המלך הנרי הראשון , בנו של ויליאם הכובש . בפעילות 1 יש להדביק את מדבקות כף הרגל של המלך ) מדף מדבקות 1 שבסוף החוברת ( מעל לקטעים הכחולים המסומנים בחדר המלך בעמוד 17 ולמדוד את הקטעים בכפות רגלי המלך . חשוב להדביק את המדבקות מעל לקטעים , שכן בהמשך ) בפעילות 6 בעמוד 21 ( יהיה עליהם להדביק כפות רגליים של המלכה מתחת לאותם הקטעים . יש להקפיד על כללי המדידה : להתחיל בקצה הקטע ולהדביק את המדבקות ללא רווחים . בפעילות 2 מכינים סרגל כפות רגליים . הסרגל הוא אמצעי מדידה פחות מסורבל ממדידה ביחידות המידה . המספרים על הסרגל חוסכים את הצורך לספור . בשימוש בסרגל כפות הרגליים חשוב לחזור ולבקש מהתלמידים לספור את כפות הרגליים כדי שהמספרים על הסרגל יהיו בעלי משמעות לתלמידים : המספרים מציינים את מספר כפות הרגליים מתחילת הקטע . לתלמידים המתקשים או טועים בהכנת סרגל כפות הרגליים מהמדבקות אפשר להציע להשתמש בסרגל כפות הרגליים המוכן שבדף הקרטון המצורף בסוף החוברת לתלמיד . בפעילות 3 מתרגלים את המדידה בסרגל כפות הרגליים . יש לדון שוב במשמעות המספרים הכתובים על הסרגל ובקשר שלהם לתוצאת המדידה . בפעילות 4 הכוונה לטפל באחד הקשיים השכיחים במדידה בסרגל סנטימטרים : תלמידים המודדים בסרגל שמים לב רק למספר הרשום על הסרגל ואינם מקשרים את האורך הנמדד למספר המרווחים בסרגל . הם גם עלולים לבלבל בין מספר המרווחים למספר השנתות שבסרגל הסנטימטרים . ההתמודדות עם הדרישה לשער את אורך הקטע לפני שמודדים יכולה לסייע לתלמידים להבין שעליהם לספור את המרווחים בין השנתות ) ולא את השנתות ( . בפעילות 5 המדידה בסרגל כפות הרגליים מסייעת להחליט מה מהדברים המוצגים בפעילות מתאים לחדר המלך ) בעמוד . ) 17 אפשר להדגיש לפני התלמידים את הנוחות בצורת מדידה זו לעומת הסרבול הכרוך בהשוואה ישירה ובמדידה בעזרת מתווך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר