עמוד:16

ב . השואה לא ישירה ( עמודים 15 - 14 בחוברת לתלמיד ) כאשר רוצים להשוות בין שני אורכים ואי – אפשר להשוות באופן ישיר - משתמשים במתווך . בהשוואה בעזרת מתווך , כמו בהשוואה הישירה , תוצאת המדידה היא שעצם אחד ארוך מעצם אחר , קצר ממנו או שווה לו , אך אין עוסקים בגודל ההפרש בין האורכים או באמירה מפורשת על אורכו של עצם מסוים . לצרכים אלה יש להשתמש ביחידות מידה . ביחידה זו נשתמש בפסי נייר ) אפשר להשתמש בשרביטים מפעילות 1 ביחידה הקודמת או בכל פס אחר ( . כדי למנוע טעויות הנובעות מסימון לא נכון על הפס ננחה את התלמידים לגזור פס נייר שאורכו כאורך אחד העצמים המושווים ואחר כך להשוות באופן ישיר את אורך הפס שגזרנו לאורכו של העצם האחר . פעילות כיתתית : מדידת מדפים ) פעילות מקדימה לקומיקס ( מספרים לתלמידים על המלך בערך שאהב מאוד לקרוא ספרים ולא היה לו מקום מספיק בארון הספרים . המלך החליט לקנות מדף נוסף כדי שיהיה מקום לספרים נוספים . המלך אינו מעוניין לסחוב את כל המדפים שבחנות המדפים אל הארמון כדי לבדוק איזה מהם מתאים בדיוק לארון הספרים שלו . אם כן , כיצד יוכל לדעת איזה מדף מתאים לארון שלו ? תולים בקצה הלוח את ציור ארון המדפים שבנספח , 1 עמוד 69 במדריך , ובקצה האחר של הלוח תולים את המדפים שבנספח , 2 עמוד 70 במדריך ) יש לצלם את הדף ולגזור את המדפים ( . מעל למדפים כותבים : חנות מדפים . יש לערוך דיון על הצעות התלמידים . סביר שיהיו תלמידים שיציעו למדוד את רוחב הארון בעזרת הידיים . במקרה ששום תלמיד אינו מציע זאת , תציע זאת המורה . אחר כך יש להדגים את המדידה בידיים . מניחים כל יד בקצה אחר של הארון והולכים לחנות המדפים . בוחרים מדף המתאים למרווח בין הידיים ולוקחים אותו לארון הספרים . יש להמחיש לתלמידים שכאשר מודדים בידיים , ייתכן שייבחר מדף שאינו מתאים בדיוק ולדון על כך שזוהי שיטת מדידה לא מדויקת . אחר כך יש לקרוא באוזני התלמידים את הקומיקס שבפעילות . 1 בפעילות 1 יש קומיקס ובו סיפור על המלך בערך . המלך היה זקוק למדף ספרים נוסף שיתאים לרוחב הארון שלו . בחנות יש מדפים שאורכיהם שונים , אך הבעיה היא שאין טעם שהמלך יביא את כל מדפי החנות אל הארמון כדי להתאים מדף אחד , וגם אין טעם לסחוב את הארון לחנות לאותה מטרה . לכן המלך צריך למדוד בעזרת מתווך . בתחילה הוא משתמש בכפות הידיים כמתווך : הוא פורס את ידיו במרווח השווה לרוחב הארון ומנסה לשמור את המרווח בין כפות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר