עמוד:15

בפעילות 7 יש להשלים את הרגליים ואת הידיים החסרות על ידי שימוש ברצועות הנייר הכחולות שבסוף החוברת לתלמיד . הנחו את התלמידים להקפיד שבכל זוג רגליים או ידיים יהיה לשני בני הזוג אותו האורך . הפעילות כאן היא פתוחה בחלקה : לרובוט הכחול אין ידיים , והתלמידים צריכים לקבוע את אורך הפסים שהם גוזרים ומדביקים כידיים . לא חשוב מהו האורך , ובלבד שלשתי הידיים יהיה אותו האורך . הצעה לפעילות כיתתית : השוואת מנקי מקטרות פעילות זו מציגה לראשונה השוואה בין קווים לא ישרים . המורה מחלקת לתלמידים מנקי מקטרות שהיא קיצרה מבעוד מועד לאורכים שונים - לכל תלמיד מנקה מקטרות אחד . כל תלמיד מכופף את מנקה המקטרות שלו כרצונו . אפשר ליצור צורות חביבות , כמו משקפיים וכדומה . אוספים מהתלמידים את כל מנקי המקטרות ומניחים בערמה . כל תלמיד בתורו שולף שני מנקי מקטרות שצבעיהם שונים ומציג אותם לפני תלמידי הכיתה . התלמידים מתבקשים לשער איזה מנקה מקטרות מבין השניים ארוך יותר ולנמק . יש לדון עם התלמידים על דרך ההשוואה בין מנקי המקטרות . מגיעים לידי מסקנה שאפשר ליישר אותם ולהניחם צמודים זה לזה החל מקצה משותף . מומלץ להכין גם מקרים כמו אלה המודגמים למטה ולדון בהם . יש לציין שקו ישר הוא המרחק הקצר ביותר בין שתי נקודות , ולכן האורך של מנקה המקטרות הישר הוא קצר מאורך המנקה שאינו ישר . במקרה כזה אין צורך ליישר את המנקה הכפוף כדי לדעת שהישר הוא הקצר מבין השניים . יש מקרים נוספים שבהם אפשר לדעת איזה מנקה מקטרות קצר יותר ללא צורך ביישור המנקים . למשל במקרים קיצוניים שבהם ברור שמנקה אחד קצר יותר מהאחר ובמקרים שאפשר להפעיל היגיון , כמו במקרה הזה : הקטעים האנכיים של שני המנקים שווים באורכם , ואולם הקטע הוורוד האופקי קצר באופן בולט מהקטע הכחול הנוטה באלכסון , ולכן הקו הוורוד כולו קצר מהקו הכחול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר