עמוד:14

בפעילות 6 מוצגים ארבעה זוגות של ליצנים - בוטי ורובי . התלמידים מתבקשים לשער איזה ליצן בכל זוג גבוה יותר או שהם שווים בגובהם . ראשית יש להבהיר את הכוונה בפעילות - משווים את אורכי הליצנים מכף רגל ועד קצה הראש . יש לערוך דיון על השערותיהם של התלמידים ולבקש מהם להציע כיצד לבדוק . קורה שתלמידים מתרשמים מתכונה אחת של הליצן ) חלק מהליצן ( וקובעים על פיה את האורך . לדוגמה , בסעיף ב ייתכן שיענו : “ רובי גבוה יותר כי יש לו צוואר “ . במקרה כזה רצוי לערוך דיון ולציין : “ אבל לליצן האחר , לבוטי , יש רגליים ארוכות יותר “ . כמו כן בדיון על דרכי הבדיקה יש תלמידים שאינם מרגישים צורך לבדוק - הם מסתפקים במראה העיניים . יש להזכיר להם את הפעילויות הקודמות שבהן הם נוכחו שמראה העיניים יכול להטעות ואין להסתמך עליו במקרים שהעצמים המושווים קרובים באורכם ) במקרים קיצוניים וברורים אפשר להסתמך על מראה העיניים ( . יש תלמידים שמשווים את גובהי הליצנים בעזרת הידיים . יש לערוך על כך דיון במליאה ולשאול את הכיתה אם דרך זו נכונה . בפעילות 1 בעמוד 14 יש קומיקס שמסופר בו על המלך שמדד בעזרת הידיים . מטרת הסיפור להדגים שמדידה בידיים אינה שיטה מדויקת . הנה דוגמה נוספת להצעה של תלמידים לדרך השוואה של הליצנים ) מתוך שאלה שהייתה בחוברת הניסוי ( : תלמידים כתבו מספרים לאורך כל ליצן וטענו שהליצן הימני , שלידו הצליחו לכתוב יותר מספרים ולהגיע למספר גדול יותר ) , ) 17 הוא הגבוה יותר . מומלץ לדון במליאה על ההצעות השונות של התלמידים לדרכי ההשוואה של אורכי הליצנים . לאחר שהתלמידים כותבים את השערותיהם יש לבקש מהם להשוות בעזרת השקפים שבדף שקפים : 2 בכל סעיף מניחים את הליצן רובי המתאים על הליצן בוטי או בצמוד לו ומשווים באופן ישיר . ראו בעמוד הקודם הערה כללית על השערות התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר