עמוד:11

א . השוואה ישירה ( עמודים 13 - 6 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו התלמידים מתנסים בהשוואה ישירה . בתוך כדי ההתנסות הם לומדים את עקרונות ההשוואה הישירה : כדי להשוות את האורכים של שני עצמים - מניחים את העצמים כך שיהיו מקבילים זה לזה . נוח להשוות אותם כשהם מונחים בקו התחלה משותף , כמו בדוגמה א . ואולם אפשר להניח אותם גם בצורה אחרת , כמו בדוגמה ב . כך אפשר לקבוע איזה עצם ארוך יותר או שלשני העצמים יש בדיוק אותו האורך . בפעילויות שביחידה זו חשוב להדגיש את ההבדל הקיים לעתים בין התרשמות העיניים לבין התוצאה של פעולת המדידה . בגלל פער זה אין להסתמך רק על מראה העיניים אלא יש להשתמש בשיטות השוואה מדויקות יותר , כדוגמת ההשוואה הישירה . כדי להדגיש את רעיון הדיוק בחרנו להציג לתלמידים דמות של מלכה שחשוב לה מאוד הדיוק - המלכה בדיוק . לאורך כל הפרק חשוב מאוד לתת לתלמידים להתנסות בפעילות באופן עצמאי , לאחר שהוסברו ההוראות , ולא להנחות אותם באופן מפורש כיצד לפתור . בהשוואה ישירה של אורכים נוהגים להניח את שני העצמים שרוצים להשוות את אורכם על קו התחלה משותף . עם זאת פעילויות רבות בפרק הן פתוחות ומזמנות דרכי פתרון שונות , ויש לקבל כל דרך השוואה נכונה המנומקת היטב . בפעילות 1 מוצגים לפני התלמידים שני ארמונות - של המלכה בדיוק ושל המלך בערך - והם מתבקשים לדון בהבדל ביניהם . מטרת פעילות זו היא להעלות למודעות את מושג האורך ואת חשיבות הדיוק במדידה : בארמון של המלך בערך אורכי העצמים אינם שווים ) לדוגמה , אורכי החניתות , אורכי הדגלים , אורכי החלונות ( , ואילו בארמון של המלכה בדיוק כל העצמים מאותו הסוג הם בעלי אורך שווה . הבדל נוסף אפשר לראות בין השטיחים האדומים המכסים את שביל הכניסה לכל אחד מהארמונות - בארמון של המלכה אורך השטיח הוא בדיוק כאורך השביל , ואילו בארמון המלך השטיח קצר מאורך השביל . ייתכן שהתלמידים יציינו הבדלים אחרים בין שני הארמונות , ואין לפסול תשובות כאלה , ואולם חשוב שמושג האורך יעלה בדיון . לאחר הדיון מקריאים לתלמידים את הסיפור על המלכה ועל והמלך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר