עמוד:9

עם זאת בארצות מסוימות מקובל להשתמש ביחידות אחרות שאינן מבוססות על המבנה העשרוני , לדוגמה : אינטש ) אינץ ' ( . כל העקרונות הנוגעים למדידה ביחידות מידה שרירותיות שהוזכרו בסעיף הקודם נכונים גם למדידה ביחידות מידה מוסכמות . לצורך מדידת האורך אפשר ליצור סרגל שבו המידות מסומנות במקום למדוד פיזית על ידי הנחת יחידות המידה זו אחר זו . הוראת הנושא “ מדידת אורך “ בכיתה א איננו מגדירים בפרק את המושג “ אורך " . המושג מתברר לתלמידים בתוך כדי ביצוע הפעילויות השונות . הפרק בכיתה א ‘ עוסק בכל ארבעת השלבים שפורטו לעיל : א . השוואה ישירה ב . השוואה בעזרת מתווך ג . מדידה ביחידות מידה שרירותיות ד . מדידה ביחידות מידה מוסכמות . העיסוק בשלושת השלבים הראשונים יוצר תשתית אינטואיטיבית להבנת מושג האורך . לפיכך חשוב שהתלמידים יתנסו בכל אחד מהשלבים האלה לפני שהם מודדים אורך ביחידות מוסכמות . על אף שהתלמידים מכירים את המושגים ארוך וקצר , לא תמיד הם מצוידים בכלים למדידה , והם נוטים להסתפק במראה עיניים בלבד כשהם נדרשים להשוות אורכים . זאת הסיבה שבחרנו לשים דגש מיוחד על פעילויות שבהן מראה העיניים מביא לידי טעות בשיפוט האורך , כגון : אשליות תפיסתיות ידועות . התלמידים מתבקשים קודם לשער על פי מראה העיניים מה ארוך יותר ולאחר מכן להשוות את השערתם לתוצאה המתקבלת מההשוואה בפועל . חשוב להשוות את ההשערה שלפני המדידה למסקנה המתקבלת לאחר המדידה כדי להדגיש את חשיבות המדידה , דבר שהתלמידים מתקשים להבין בשלב זה . בפרק עוסקים גם במדידה בעזרת סרגל . תלמידים רבים שוגים במדידה בעזרת סרגל , שגיאות הנובעות בדרך כלל מחוסר הבנת המשמעות של המדידה : התלמידים אינם מבינים את משמעות המספרים המסומנים על הסרגל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר