עמוד:151

עבדו בזוגות : לפניכם הצעות למשימות להגשה בנושאים הקשורים לגופים המשוכללים . עליכם להגיש אחת או יותר מבין המשימות . 3 - 1 1 קיטום גוף משוכלל ב " פינות " שלו בחרו את אחד הגופים המשוכללים : ארבעון , קובייה או תמניון . נסו לדמיין שחותכים ( קוטמים ) את כל הפינות שלו באופן שווה . המשימה : לתאר את הגוף המתקבל לאחר הקיטום ולבנות אותו . תיאור מפורט של המשימה נבחר לדוגמה את הקובייה ( בכל הגופים האחרים הפירוט דומה ) . א . הדגימו לעצמכם את תהליך החיתוך ( קיטום ) של הפינות באחת הדרכים שלהלן . בנו קובייה מפלסטלינה קשה או מתפוח אדמה ( נסו לדייק ככל האפשר ) . חתכו oe את כל הפינות באופן שווה , כמתואר באיור . ( אל תחתכו קרוב מדי לקצה , אבל גם לא באמצעי הצלעות . אם בניתם את הגוף מפלסטלינה , כדאי לקרר אותו לפני החיתוך כדי שהפלסטלינה תתקשה . ) אפשרות אחרת : בנו את הגוף מקרטון קשיח או מהחלקים שבמארז , או קחו גוף בנוי כזה . חתכו oe את הפינות בסכין חיתוך ( כדאי לסמן תחילה את הקווים שלאורכם חותכים ) . ב . נסו להבין ולתאר כיצד מורכב הגוף שהתקבל : אילו מצולעים יש בו ? כמה מכל סוג ? אם נבחר קדקוד של הגוף החדש : אילו מצולעים נפגשים בקדקוד זה ? האם בכל הקדקודים האחרים יש אותו " סידור פאות " ? ( כלומר : האם גם בהם נפגשות פאות בדיוק באותה הכמות ובאותו הסדר כמו בקדקוד שבדקתם קודם ?) ג . בנו גוף כזה ( אחרי שחקרתם אותו ) . בקרטון הגזירה גופים משוכללים מצולעים למשימות העשרה תוכלו למצוא חלקים המתאימים לבנייה - אחד מכל סוג . בחרו את החלקים המתאימים לבניית הגוף שלכם . ( למשל : אם גיליתם שהגוף מורכב ממשולשים וממשושים - בחרו משושה ומשולש שהצלע שלהם שווה . ) גזרו מקרטון קשיח מספר חלקים לפי הצורך . ( השתמשו בחלקים שבחרתם בסעיף הקודם כדי לגזור חלקים שיהיו שווים בדיוק זה לזה . השתדלו לדייק . ) בנו את הגוף . ( בזמן הבנייה הקפידו שבכל קדקוד יהיו מצולעים בדיוק לפי מה שחקרתם . ) ד . סרטטו פריסה של הגוף שהתקבל . למורה : בתום ביצוע המשימות אפשר ליצור בכיתה תערוכה שיהיו בה כל הגופים שנבנו . כדאי לדאוג שהתלמידים יבחרו משימות שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר