עמוד:4

בהוראת היחס בפרק זה נעזרים בהמחשה הקרובה לעולמם של הילדים - הכנת חבילות של סוכריות . להכנת חבילת סוכריות משני טעמים יש לקבוע את התבנית המבטאת את היחס וכן לקבוע כמה פעמים משתמשים בה . דוגמה : משתמשים בתבנית הזאת : . כאשר משתמשים בתבנית 5 פעמים , מתקבלת חבילת הסוכריות הזאת : סוכריות בננה 10 סוכריות תות 5 היחס בין סוכריות התות לסוכריות הבננה הוא . 1 : 2 חקר נתונים פרק זה הוא פרק נוסף בסדרת הפרקים בנושא " חקר נתונים " שנלמדו בשנים הקודמות ( מכיתה ב ' ואילך ) . מטרתו העיקרית של פרק זה היא לבסס את שלבי העבודה שהכירו התלמידים בעבר : איסוף נתונים , ארגון וייצוג של הנתונים , ניתוחם ולבסוף - הסקת מסקנות . בפרק נתמקד בהסקת מסקנות בעזרת מדדים סטטיסטיים . הפרק יעסוק גם בשימוש בנתונים סטטיסטיים לצורך ניתוח סיכויים , והנושאים שבהם יתבצע חקר הנתונים הם מדידת דופק ומדידת גובה . ננסה להסביר את המושגים הנלמדים בפרק בעזרת דוגמה : נתונה קבוצה של 9 ילדים שהציונים שלהם במבחן באנגלית הם אלה : . 100 , 63 , 71 , 97 , 88 , 86 , 71 , 100 , 17 השכיחות של נתון כלשהו היא מספר הפעמים שהנתון חוזר על עצמו . לדוגמה , השכיחות של הציון 100 בקבוצת הילדים הנתונה היא . 2 שכיחות יחסית היא החלק היחסי של נתון מסוים מסך כל הנתונים . בדוגמה שלמעלה : השכיחות היחסית של הציון 100 היא 2 מתוך 9 או . 2 9 שכיח הוא הציון שמופיע הכי הרבה פעמים . בציונים של קבוצת הילדים שלמעלה השכיח הוא . 71 ממוצע הוא התוצאה המתקבלת מחיבור הציונים ומחלוקת סכום כל הציונים במספר הנתונים . בדוגמה שלמעלה - ממוצע הציונים של הקבוצה הוא . ( 747 : 9 ) 83 חציון הוא הנתון שמופיע באמצע רשימה המסודרת מהנתון הקטן ביותר אל הנתון הגדול ביותר . נסדר את הציונים שבדוגמה מהקטן אל הגדול ( משמאל לימין ) : . 63 , 71 , 71 , 71 , 86 , 88 , 97 , 100 , 100 החציון הוא הנתון האמצעי ברשימה המסודרת , כלומר . 86 אם מספר הציונים הוא זוגי , החציון הוא הממוצע של שני הציונים האמצעיים . הטווח הוא ההפרש בין הציון הגבוה ביותר לציון הנמוך ביותר . בדוגמה שלמעלה הטווח הוא . ( 100 - 63 ) 37 אנו מאחלים לילדיכם לימוד מועיל ומהנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר