עמוד:27

ה . המקבילית והדלתון 1 פעילות קבוצתית כל תלמיד לוקח ממארז רצועות לבניית מצולעים שתי רצועות שוות קצרות ושתי רצועות שוות ארוכות מהן ובונה מהרצועות מרובע . מניחים את כל המרובעים במרכז וממיינים את המרובעים לשתי קבוצות כך : מרובעים הבנויים כך שהרצועות השוות נגדיות ( זו מול זו ) מרובעים הבנויים כך שהרצועות השוות סמוכות ( זו ליד זו ) מרובע שיש לו שני זוגות של צלעות נגדיות השוות זו לזו הוא מקבילית . מרובע שיש לו שני זוגות נפרדים של צלעות סמוכות השוות זו לזו הוא דלתון . 2 קחו רצועות ובנו מהן מקביליות ודלתונים . סרטטו במחברת את המרובעים שבניתם , ורשמו בכל מרובע את שמו - מקבילית או דלתון . למורה : רצוי לוודא שבכל קבוצה בנו התלמידים מרובעים משני הסוגים . המילה " נפרדים " בהגדרת הדלתון באה לשלול אפשרות של צלע משותפת לשני הזוגות כמו כאן : . בסעיף 2 כדי לסרטט את המרובע הבנוי מרצועות צריך להניח אותו על הדף ולעבור בעיפרון על ה " שפה " הפנימית כך : בשלב זה אין אנו עוסקים במקרה המיוחד של מרובע הבנוי מ – 4 רצועות שוות שהוא גם מקבילית וגם דלתון . אם תלמיד מעלה אפשרות כזאת , צריך לדון בה ( הערה בעמוד . ( 29 בהמשך נעסוק בעובדה שהמלבן גם הוא מקבילית . אם שאלה זו מתעוררת בכיתה , צריך לאשר שגם מי שבנה כך בנה מקבילית ( מקבילית מיוחדת הנקראת גם מלבן ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר