עמוד:83

ב חישוב ממוצע 1 א . לפניכם קבוצת מספרים׃ . 14 , 4 , 11 , 13 , 2 , 10 , 16 משמאל מצוירות שתי עמודות המתאימות למספרים 14 ו - . 4 צבעו עמודות גם לשאר המספרים ( כל עמודה צמודה לקודמת לה ) . קיבלתם דיאגרמת עמודות . הדגישו בצבע את היקף הדיאגרמה . ב . שנו את הדיאגרמה לדיאגרמה אחרת שיש בה אותו מספר כולל של משבצות ואותו מספר עמודות , אבל כל העמודות שלה שוות בגובהן ( דיאגרמה שצורתה מלבן ) . הדגישו בצבע אחר את היקף הדיאגרמה השנייה . דיון בדקו עם חבריכם באילו דרכים הם מצאו את דיאגרמת המלבן . האם יש גם דרך של חישוב ? ג . כמה עמודות יש במלבן שקיבלתם ? מהו גובה העמודות במלבן ? ד . מה שיניתם ומה לא שיניתם בדיאגרמה הראשונה כדי לקבל את הדיאגרמה השנייה ? ! גובה העמודות בדיאגרמת המלבן הוא הממוצע של קבוצת המספרים המקורית . 2 א . כמה עמודות בדיאגרמה שלפניכם ? מהי קבוצת המספרים שהדיאגרמה מייצגת ? ב . שנו את הדיאגרמה לדיאגרמת מלבן . שימו לב : אין לשנות את מספר המשבצות הכולל ואת מספר העמודות . ג . מהו הממוצע של קבוצת המספרים ? הדגשת ההיקף של הדיאגרמות בצבעים שונים משמשת להבחנה בין הדיאגרמה הראשונה לשנייה . בפעילות 1 בסעיף ב יש לדון בדרכים השונות שהשתמשו בהן התלמידים למציאת המלבן המתאים . הנה כמה דרכים שהתלמידים יכולים לתאר ( אין הכוונה ללמדם את הדרכים האלה ) : א . דרך של נסייה וטעייה : מנסים לצייר מלבן מתאים . בודקים אם יש במלבן אותו מספר משבצות כמו בדיאגרמה ( נעזרים בתרגיל כפל ) וגם אותו מספר עמודות . אם לא - מנסים לסמן מלבן אחר , עד שמוצאים את המלבן המתאים . ב . העברת משבצות : מעבירים משבצות מעמודה לעמודה בדיאגרמת העמודות , עד שמקבלים מלבן . ג . דרך של חישוב : צלע אחת של המלבן שווה למספר העמודות ( . ( 7 מחשבים את הצלע האחרת על ידי תרגיל חילוק - את מספר המשבצות הכולל מחלקים במספר העמודות : . ( 14 + 4 + 11 + 13 + 2 + 10 + 16 ) : 7 = 01

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר