עמוד:4

בתחילת הפרק התלמידים לומדים למצוא ממוצע של קבוצת מספרים בעזרת דיאגרמת עמודות . לבעיה שהצגנו בעמוד הקודם הם מציירים עמודות מתאימות : 12 משבצות , 7 משבצות , 15 משבצות ו - 6 משבצות . אחר כך הם מעבירים משבצות מעמודה לעמודה עד שמתקבלת דיאגרמה שצורתה מלבן . גובה המלבן הוא הממוצע . דרך למידה זו ממחישה את המשמעות של גודל הממוצע . כך , למשל , התלמידים נוכחים לדעת שהממוצע הוא ערך הגדול מהערך הנמוך ביותר של קבוצת המספרים ( 6 ) וקטן מהערך הגבוה ביותר ( . ( 15 דרך זו מוליכה לנוסחה המקובלת לחישוב ממוצע ולפיה יתקבל הפתרון הזה : 12 + 7 + 15 + 6 ) : 4 = 10 ) מספר הילדים סכום כל הקלפים חקר נתונים - המים פרק זה הוא פרק נוסף בסדרת הפרקים בנושא " חקר נתונים " שנלמדו בשנים הקודמות ( מכיתה ב ' ואילך ) . מטרתו העיקרית של פרק זה היא לחזק את השימוש בכלים של חקר נתונים שאותם הכירו התלמידים בעבר : איסוף נתונים , ארגון וייצוג של הנתונים , ניתוחם ולבסוף - הסקת מסקנות . בפרק נתמקד בהסקת מסקנות בעזרת מדדים סטטיסטיים כמו שכיח , טווח , חציון , ממוצע חשבוני ושכיחות יחסית . בפרק זה יחקרו התלמידים את נושא המים מהיבטים שונים . הם יחקרו את צריכת המים הביתית שלהם , את הצריכה הביתית על פי ערים בישראל , את כמויות המשקעים בישראל וכן את המצב של מפלס הכנרת . אחוזים הפרק " אחוזים " הנלמד בכיתה ה ' הוא הראשון בפרקי האחוזים בסדרה " מסלולים " לבית הספר היסודי ומשמש " טעימה " ראשונה בנושא זה . התלמידים יעמדו על משמעות האחוז ויכירו שימושים של אחוזים בחיי היומיום . בשלב זה יעסקו התלמידים בפעילויות לא מורכבות בנושא אחוזים שבהן אחוזים פשוטים בלבד , כמו % , 1 % , 50 % . 25 % , 10 בנושאים המורכבים יותר הקשורים לאחוזים יעסקו התלמידים בכיתה ו ' . סביר להניח שהתלמידים כבר פגשו אחוזים בחיי היומיום , ולכן בחרנו לפתוח את הפרק בפעילות שבה ניתנת לתלמידים הזדמנות לשוחח על ידע זה . בשלב הראשון של הלמידה - במקום להציג לתלמידים רעיון חדש , למשל , % 25 שווה ל - , 1 4 ולתרגל אותו , מציגים לתלמידים בעיה המאפשרת להם להסיק בעצמם את הרעיון החדש , לדוגמה : מבקשים מהם למצוא את הקשר בין 1 4 ל - % 25 בדיאגרמת עיגול . לאחר התנסות בכמה רעיונות חדשים כאלה מסכמים באופן פורמלי את הרעיונות שנלמדו . לאחר הסיכום יש תרגול נוסף מתוך הנחה שהסיכום המילולי עוזר לתלמידים להבין את מה שכבר עשו , ולאחריו אולי יצליחו לפתור את מה שקודם הבינו באופן חלקי בלבד . כך מתקבל מחזור למידה ובו שלושה חלקים : פעילויות למידה , דיון וסיכום ולבסוף תרגול נוסף . אנו מאחלים לילדיכם לימוד מועיל ומהנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר