עמוד:11

קבוצה א | " שׁ מ וֹ ר וזכ וֹ ר בּ ד בּוּ ר אחד " . 1 קראו את הבית הראשון בפיוט : שמור וזכור בדבור אחד השמיענו א-ל המיחד ה ' אחד ושמו אחד לשם ולתפארת ולתהלה . . 2 א . קראו את הפסוקים הבאים : שמות כ , ז ( עשרת הדברות ) דברים ה , יב ( דברי משה לעם לפני הכניסה לא " י ) ב . מה המשותף לפסוקים אלו ? מה ההבדל ביניהם ? ג . חכמינו זכרונם לברכה ציינו את ההבדל שבין " שמור " ל " זכור " . " שמור " - אנו שומרים את השבת בכך שאנו נמנעים מעשיית מלאכות האסורות בשבת . " זכור " - אנו זוכרים את השבת על ידי אמירת קידוש בערב שבת ובבוקר . כתבו 3 מלאכות האסורות בשבת . ד . רש " י ( דברים ה , יא ) מקשה על שני פסוקים אלו ושואל : מדוע בעשרת הדיברות שנכתבו בחומש דברים נאמר " שמ וֹ ר " ואילו בעשרת הדיברות שנכתבו בחומש שמות נאמר " זכ וֹ ר " ? תשובתו של רש " י לשאלה היא : " שניהם ( שתי המילים : שמור וזכור ) בדבור אחד ובתבה אחת ( במילה אחת ) נאמרו ( בהר סיני ) ובשמיעה אחת נשמעו " . הסבר : במעמד הר סיני נאמרו המילים " שמור וזכור " על ידי ה ' ונשמעו על ידי עם ישראל . הדבר נעשה בצורה נסית , כך שהם נאמרו ונשמעו יחד . כיצד מסבירים דברי רש " י את המשפט " שמור וזכור בדבור אחד " המופיע בפיוט ? . 3 היעזרו בתשובותיכם בשאלה הקודמת וענו : מיהו אל המיוחד ? מה השמיענו ? מתי השמיענו ? . 4 הציגו בפני הקבוצות האחרות את הביטוי שבו עסקתם בקבוצה . שימו לב להנחיות בשאלה 8 שבעמ ' . 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר