עמוד:196

ולבקש מהם למצוא בפרק הראשון משפט שלדעתם מייצג את דמותו של מרטי . הפרקים הבאים מתארים את הקשר בין מרטי לכלב שזכה לשם "שיילו" ( כשם יישוב בסביבת מגוריו של מרטי . ( מרטי מספר על ההחלטה של אביו להחזיר את הכלב לבעליו , ומסביר מדוע לא חיבב את ג'אד טראוורס , שהיה אדם כוחני , אלים , גס רוח ולא ישר . מרטי התקשה להשלים עם הדברים שאמר אביו ( 25 , 24 , 21 ) וחשדותיו התאמתו כשראה איך מתייחס הגור לבעליו ואיך הבעלים האכזר נוהג ביצור הקטן : " אם הוא יסתלק עוד פעם אחת , אני יצליף בו עד שתצא לו הנשמה" . ( 28 ) הילדים יכולים לקרוא את פרקי הספר בעצמם , אבל כדאי מאוד לקרוא מדי פעם קטע בכיתה ולקיים שיחות על הנושאים שהעלילה מציפה , למשל על משפטים כמו " טוב להחזיק אותם חצי מורעבים , הם צדים יותר טוב" שאומר ג'אד . כדאי להתייחס לקשרים בין מרטי להוריו , להתנגשות בין ערכים ( מה חשוב יותר : טיפולים לסבתא החולה או מזון לגור כלבים רעבו , ( למאבק של מרטי להצלת הכלב , לאומץ ולנחישות שהפגין במאבקו הממושך . הספר מציף גם את נושא הציד , את הכללים המחייבים את החוואים ואת הסוגיות המוסריות הקשורות בכך . לאחר קריאת הפרק החמישי והשישי כדאי לשוחח עם הילדים על ההחלטה של מרטי להסתיר את שיילו במלונה מאולתרת הרחק מהבית ועל כך ששיקר להוריו ולג'ד טראוורס . הפרק מביא לשיא את המתיחות שגרם הכלב הקטן גם מבחינת הביטויים שהאיש האכזר משתמש בהם כדי להביע את זעמו ואת יחסו המזלזל כלפי החוק . כדאי לשאול – האם יש קשר בין החוויות של ג'אד בילדותו ליחסו לכלבים שלו ולבני אדםו כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים ללשונו של מרטי ; אהבתו לכלבים משפיעה גם על עולם הדימויים שלו : " הייתי מאושר כמו פרעוש על כלב" . ( 74 ) בסוף הפרק השמיני העלילה מגיעה לסיבוך נוסף : אמו של מרטי מגלה אותו ואת הכלבלב ליד מקום המסתור . בפרק התשיעי מרטי מספר על המפגש , על גילוי הסוד ועל הוויכוח בינו לבין אמו . כדאי לשאול מה התלמידים חושבים על האמירה של האם " חבל שלא סיפרת לי , " על רקע תיאורה בפרקים הקודמים כאם דאגנית , חסכנית ועמלנית . בפרק התשיעי היא מוצגת באור חדש , כאישה רגישה , אמפתית למצוקתו של בנה ומוכנה לעזור . הפרק מציף שאלות מוסריות – האם נכון שאמא תשמור סוד מפני אבאו מה משמעות העצה שהיא נותנת לילד – " לעולם אל תברח מבעיה . ( 87 ) "ו לאחר ששיילו נמצא פצוע נאלץ מרטי להתעמת עם אביו , ( 96 ) וגם כאן עולה דילמה ערכית : מה נכון לעשות – לפעול על פי החוק ולהפקיר את הכלב לבעליו האכזר , או לעבור על החוק כדי להציל את חייוו . ( 97 ) התבוננות מעניינת במשמעותה ובכוחה של חברות מזמן הקטע שבו מרטי משתף את חברו דיוויד באירועים . סופו של הספר מפתיע ומעורר תקווה . מרטי לומד שיעור חשוב . הוא מגלה את כוחו , את היכולת שלו להתמודד עם מצבים קשים ולשנות את המציאות , אבל לומד גם על השטחים האפורים שבין אמת לשקר ובין מוסרי לבלתי מוסרי . הוא לומד שגם למבוגרים - ובהם הוריו - יש חולשות , ושלא תמיד הם מתנהגים כפי שהם מצפים ממנו להתנהג . הוא עושה כל שביכולתו לעשות כדי להעביר לרשותו את שיילו , מתגבר על פחדו מפני ג'אד טראוורס , מצליח לעמוד מולו ולומר את אשר עם לבו , ומגלה להפתעתו שגם אדם כזה עשוי להשתנות . עם סיום הקריאה כדאי לשוחח עם הילדים על מה שהשתנה בחיי הגיבורים : האם מרטי למד משהו ממה שקרהו על מיו האם הוריו למדו משהו ומה השתנה אצלםו מה למד ג'אד טראוורסו האם חייו יהיו מעתה שוניםו איך ישפיעו האירועים על מרטיו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר