עמוד:195

. 2 שיילו , מאת פיליס ריינולדס ניילור , מאנגלית אמנון כץ , ידיעות אחרונות ספרי חמד 2011 פיליס ריינולדס ניילור נולדה בארצות הברית ב- . 1933 בבית המשפחה היה אוסף ספרים גדול , והוריה הקריאו סיפורים לשלושת ילדיהם עד נעוריהם . בריאיון סיפרה , שהספר החביב עליה היה האקלברי פין מאת מרק טוויין . ניילור החלה לכתוב סיפורים בעצמה כשלמדה בבית הספר היסודי , ורק בבגרותה , לאחר שעסקה במקצועות שונים , החליטה להשקיע את עצמה בכתיבה . קובץ הסיפורים הראשון שכתבה ראה אור ב- . 1965 מאז פרסמה למעלה מ- 130 ספרים . הספר שיילו , המספר על ילד המציל כלב מבעליו המתעלל ובתוך כך לומד דבר או שניים על אמת ושקר , על מוסר , על המבוגרים ועל החיים , ראה אור ב- 1991 וזכה במדליית ניוברי ובפרסים רבים אחרים . שיילו ושני ספרי ההמשך – עונת הציד של שיילו ו- להציל את שיילו - מוקמו בעשירייה הראשונה ברשימת 100 ספרי הקריאה המומלצים לילדים בארצות הברית . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לפתיח מאת המערכת , הדן בדרך הביטוי ה"דיבורית" מאוד של מרטי שיש בה אי-דיוקים רבים , ובהחלטת המתרגם והעורכים להעביר את השגיאות גם לתרגום העברי " ) אני יגיד לו " ... עמ' ; 42 " אני כן יקיים , " עמ' ; 43 " הפתרון , " לעומת הצורה הנכונה " פתרון , " עמ' ; 43 " הוא רצה עוד , ראו עליו , " עמ' 47 וכיו . ( "ב לצד זאת , הפתיח ממליץ לילדים ללמוד ממרטי " המון דברים חכמים על החיים , על היחס לאנשים ועל היחס לכלבים ולחיות בכלל . " הפרק הראשון מכניס את הקוראים לביתה של משפחה אמריקנית טיפוסית , לשעת הארוחה של יום ראשון ( יום המנוחה השבועי . ( בחדר האוכל נמצאים שני ההורים ושלושת הילדים : מרטי בן האחת עשרה ואחיותיו בקי ודארה-לין . הסיפור מסופר בגוף ראשון מפיו של מרטי . במהלך הארוחה הוא מהרהר בארנבת שאביו צד , זו שאמו הגישה לארוחה , וכשהוא יוצא לחצר כדי למצוא " משהו לירות בו" הוא מספר על עצמו : " אני לעולם לא יורה בדברים שזזים . " המשפחה מתגוררת בחווה , בסביבה כפרית מוקפת גבעות (; 13 ) מרטי חושב שזהו המקום הטוב ביותר לחיות בו . בקטע שבו מרטי מספר איך מצא את שיילו ( 13 ) כדאי להתבונן במשפט " רק מתגנב לו בשקט-בשקט עם הראש למטה ומסתכל עלי , זנב בין הרגליים , כאילו בקושי יש לו זכות לנשום , " ולשאול את התלמידים אילו מחשבות מעורר בהם התיאור . בעמוד הבא מופיעה השערתו של מרטי : " ברור שמישהו התאכזר אליו . הרביץ לו , אולי . " הכלב הולך אחרי מרטי בשיטוטיו לאורך הנהר ונעשה ידידותי יותר ויותר . מרטי יודע שהוריו לא יניחו לו לגדל את הכלב , וכשהם מגיעים לקרבת הבית מרטי אומר " לך הביתה , גור , " בתקווה שהכלבלב ילך לדרכו . מרטי שומע מאביו שהכלב כנראה שייך לשכנם , ג'אד טראוורס , ומשתף את הוריו בחשדותיו לגבי יחסו של הבעלים לגור . את הפרק הראשון כדאי לקרוא באוזני הילדים ; לאחר הקריאה כדאי לבקש מהם לשחזר בקצרה מה שלמדו על הדמויות , לשער מי יהיו הדמויות הראשיות ומה יהיה עיקרה העלילה . כדאי להתמקד בהתנהגותו של מרטי , במחשבותיו ובתכונותיו : הוא אוהב את ביתו ואת סביבת מגוריו , אוהב לשוטט בטבע , יודע לירות – אבל חומל על בעלי חיים , מתעניין בהם ויודע ליצור קשר אתם . הוא נשמע להוריו אבל גם משמיע את דעתו . כעת כדאי להפנות את הילדים לקריאה עצמית ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר