עמוד:200

שהכירוה : צוות העובדים בבית הגדול , שכנים מבתים סמוכים , אנשים שפגשה ברחוב ובחנויות , ואנשים שלבתיהם נשלחה בשליחויות הצדקה של הדודה פולי . העניין שגילתה בכל אדם , החיבה והלבביות , היכולת להבין את מצוקותיהם של אנשים והדרך הנאיבית שבה הניחה מראה מול פניהם וגרמה להם להישיר מבט לנפשותיהם , רגישותה לסבלם של אחרים ויכולתה לחוש אמפתיה , גילוי הלב והנדיבות - כל אלה לא רק הפכו את פוליאנה לדמות אהובה ורצויה בכל בית , בעיקר במקומות שידעו אכזבה וצער , אלא חוללו שינוי בדודה פולי המאופקת , נטולת השמחה , טלטלו את העקרונות הנוקשים שהנחו את חייה ואפשרו לה לוותר על המחסומים שכלאו את רגשותיה ולחזור אל החיים . שמה של פוליאנה והעיקרון שהדריך את חייה הפכו לשם נרדף להשקפת עולם הנוטה לראות את החיובי ואת הטוב , יהיו אשר יהיו הנסיבות . פוליאנה עובד פעמים רבות לתיאטרון , לקולנוע ולטלוויזיה , וזכה לכמה תרגומים לעברית ; האחרונים , זה של יעל אכמון וזה של עטרה אופק , ראו אור ב- . 2014 פוליאנה מזמן התבוננות הן במבנה של הסיפור - המתחיל בנקודת משבר ומתפתח לעבר התבהרות ופיוס , והן בהיבטים הרגשיים-התנהגותיים-חברתיים הרלוונטיים לחיי כולנו . בעבודה עם התלמידים כדאי לספר מעט על התקופה שבה נכתב הסיפור - תחילת המאה העשרים - על ההתנהגות המצופה מילדים , על התלות המוחלטת של ילדים בבני המשפחה שמגדלים אותם ועל ההיעדר הגורף של מה שנהוג לכנות היום " זכויות הילד . " על רקע זה כדאי להתבונן במצב שפוליאנה נקלעה אליו ובאומץ היוצא דופן שהפגינה הילדה כשלא נכנעה לאווירה הקודרת של הבית שאליו נכנסה . כדאי להוביל את הילדים לתיאור אישיותה המיוחדת של פוליאנה באמצעות שמות תואר ודוגמאות מהסיפור , ולזהות את הדרך שבה השפיעה הילדה על כל אחד מאלה שפגשה - ננסי , הגנן , מר פנדלטון , ג'ימי בין , גברת סנואו ואחרים . כדאי להנחות את הילדים להתבוננות באישיותה של הדודה פולי : איך שכנעה את עצמה בצדקת דרכהו אילו נימוקים העלתה כדי להצדיק את התנהגותה ואת היעדר החמלה לכאורהו מדוע התעלמה מסיפור חייה הקשה של אחייניתה ומדוע אסרה עליה לדבר על אביה האהובו בעקבות זאת כדאי לכוון להתבוננות בדרך שבה התמודדה פוליאנה עם האתגרים שניצבו בפניה - האם אפשר לאמץ גישה כזו לחייםו האם היא רלוונטית גם היום , 100 שנה ויותר אחרי שנכתב הסיפורו כדאי להציע לתלמידים לבחור אירועים או מקרים בסיפור שהיו עבורם מרגשים במיוחד , מפתיעים או משעשעים , ולשתף את חבריהם . אפשר לשוחח עם הילדים על הדרכים שלהם בהתמודדות עם מצבים מאתגרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר