עמוד:193

בפרק האחד עשר מתוארים מפגשיהם של ארבעת החברים עם הקוסם הגדול . הקוסם לובש דמות אחרת בכל מפגש , ודורש מהם לשתף פעולה עם דורותי ולהרוג את המכשפה הרעה של המערב לפני שייאות למלא את בקשותיהם . כדאי להתעכב עם הילדים על הדיון שמקיימים החברים המתלבטים אם לבצע את המשימה שהטיל עליהם הקוסם ( 105 ) ובוחנים ערכי מוסר מול תועלת אישית . ( 105 ) כשהחברים יוצאים מעיר הברקת הם מגלים שהירוק נשאר מאחוריהם . " ככל שהתקדמו בדרכם נעשתה הקרקע גסה וטרושה יותר [ ... ] לא היו עצים למצוא תחתם צל " . ( 108 ) גם התיאור הזה הוא סמלי ; הארץ מאיימת בדיוק כמו המכשפה )" שהרי היא רעה ואכזרית ( 108 , " וכמו המשימה שניתנה להם . ארבעת השותפים עוברים הרפתקאות מרתקות עד חיסול צבאה של המכשפה ( זאבים , עורבים ודבורים , ( הכנעת הקופים המעופפים עושי דברה והמסת המכשפה . הם משחררים את עבדיה ונעזרים בהם כדי לחזור אל הקוסם בעיר הברקת . לתדהמתם מגלים דורותי וחבריה שהקוסם הגדול עוץ אינו אלא " איש קטן וזקן , בעל ראש קרח ופנים מקומטים" , ( 138 ) המתוודה ואומר שאינו אלא רמאי . ( 140 ) כדאי להתעכב עם התלמידים על דברי החכמה של המתחזה , המסביר לדחליל , לאיש הפח ולאריה מדוע אינם זקוקים למוח , ללב ולאומץ ; הוא מבטא עמדות המשקפות חשיבה רציונאלית ( על המוח ועל האומץ ) לצד כזו המשקפת חשיבה סטריאוטיפית ( על הלב . ( אף על פי כן הוא נעתר לבקשותיהם , והתיאור המלא הומור מעורר מחשבות על השפעתם של סמלים וסממנים חיצוניים על ההתנהגות . החלק האחרון של הספר , מפרק שמונה עשרה עד סופו בפרק עשרים וארבע , מתאר את מסעם של ארבעת החברים דרומה , לאחר שדורותי לא הספיקה להצטרף לקוסם הרמאי שעזב את עוץ בכדור פורח . הם עמדו בהתקפת העצים הלוחמים , עברו בארץ החרסינה העדינה שכל תושביה חוששים להישבר והתגברו על ראשי הפטיש חסרי הזרועות . בסוף מסעם הגיעו לארצם הטובה והשופעת של הקוואדלינגים , ואל המכשפה הטובה מן הדרום המושלת בהם . החברים נפרדו זה מזה : הדחליל חזר לעיר הברקת כדי למשול בה במקום הקוסם המתחזה , איש הפח הלך למשול בארץ הווינקים במקום המכשפה הרעה מן המערב , האריה הפך למלך החיות ביער הגדול , ודורותי חזרה בשמחה הביתה , לקנזאס . בתום הקריאה כדאי לכוון את התלמידים להתבוננות ולשיחה על מה שלמדו הגיבורים במהלך מסעם ( חברות , שותפות , עידוד , ערבות הדדית , גמישות , פתרון בעיות , משמעותה של שונות והמקום שיש לכל אחד בחברה רב-גונית , ( ובהתאמה על מה שהקוראים עצמם יכולים ללמוד מן המעשייה של פרנק באום . כדאי גם לבחון את הסיפור לאור הדברים שאמר הסופר בפתח סיפורו ( בעמ' , X פסקה : ( X אפשר לזהות בסיפור חלק ממאפייני המעשייה : עלילה דמיונית , יצורים עלטבעיים וחיות מדברות , כוחות על-טבעיים המשפיעים על העלילה , מסע שבמהלכו הדמויות משתנות , מאבק הטוב ברע , פריטים קסומים כמו נעלי הכסף וכיפת הזהב , דמויות חסרות שם המוצגות בכינויים ( איש הפח , הדחליל , ( מספרים מאגיים וניצחון הטוב בסוף הסיפור . דמויותיהם של דורותי וטוטו , הדחליל , איש הפח והאריה לא איבדו מקסמן וממשיכות עד עצם היום הזה לשבות את לבם של קוראים צעירים ובוגרים כאחד . הקוסם מארץ עוץ הוא אחד מספרי הילדים הנמכרים ביותר בעולם , מאז צאתו לאור עובד הספר לקולנוע , לטלוויזיה ולתיאטרון . הסרט משנת , 1939 נחשב לעיבוד הקלאסי , המצוין והמפורסם מביניהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר