עמוד:190

מקובלים , ותגזול ממנו את החלום , את המעוף ואת החירות . יש בסיפור הומור והרפתקאות מסמרות שיער , אבל גם עצב , חמלה , אנושיות ו – כן , גם התבגרות . הספר הוא מורכב ; מלבד העלילה הפנטסטית משוקעות בו עמדותיו הגלויות והסמויות של המספר , חלקן אינן קשורות במישרין לעלילה . הסופר מרבה להתייחס לאישיותו של פיטר , וכן לסוף החיים , לחינוך ילדים , להורות ולמוסכמות חברתיות , וקטעים אלה טעונים עיבוד ותיווך . כדאי לקרוא חלק מפרקי הספר בקול באוזני הילדים , בעיקר את ארבעת הפרקים הראשונים הכוללים את הצגת משפחת דרלינג ואת המעבר של הילדים לארץ לעולם-לא . כדאי להעלות לדיון את תוכן הרהוריה של גברת דרלינג תוך כדי השלטת הסדר בנפשות ילדיה , עמ' , ( 13 , 12 ולבדוק היכן מתחילה הפנטזיה לפלוש לתיאור המשפחה ( שכירת הכלבה כאומנתו תליית הצל שפיטר השאיר אחריוו . ( במהלך הקריאה כדאי להפנות את הילדים לאופי אימהותה של גברת דרלינג ( הנשיקה , עמ' , ( 7 להתנהגותו המצחיקה והמבישה של מר דרלינג בפרשת התרופה ( עמ' 24 עד ( 27 ולתחושת חוסר הערך של מר דרלינג ( עמ' , ( 19 ; 12 ; 10 ; 8 לגילויי ההומור המעודן ( למשל בתיאור מר דרלינג שבא במונית , עמ' ; 8 בתיאור תחשיבי התקציב של משפחת דרלינג , , 8 בתיאור האומנת ננה , עמ' . ( 10 , 8 בפרקים הבאים , כשהעלילה מתרחשת בארץ לעולם-לא , כדאי " לאסוף" אמירות מפורשות או תיאורים המצביעים על אופי הדמויות . כדאי להקדיש תשומת לב מיוחדת לדמותו של פיטר פאן עצמו המתגלה כרבת פנים , ולהסיק מסקנות על התנהגות , על יושר , על בחירה אישית ועל אחריות . מבחינת מבנה הסיפור , במהלך הקריאה כדאי להפנות את הילדים לרמזים המטרימים " ) הם היו יושבים להם בחדר הילדים הריק , ונזכרים בחיבה בכל פרט , ולו הקטן ביותר , מפרטי הערב הנורא ההוא" עמ' ; 20 וגם ( 28 ; 23 ; 21 היוצרים מתח אצל הקוראים , ולפניותיו של המספר אל הקוראים , שמטרתן לקרב אותם אל הסיפור , לעשותם מעורבים או שותפים לו " מאחורי גבם" של גיבורי הסיפור . כדאי להצביע על ההסברים שמציג המספר לתופעות בטבע ובהתנהגות בני האדם , למשל - הסיבה לכך שהכוכבים יכולים רק להביט , ולא לפעול ( 28 ) או על הילדים האבודים . ( 37 ) הפרק החמישי מוקדש לתיאור תושבי האי : הילדים האבודים , שודדי הים , מפקדם קפטן הוק , אדומי העור וביניהם טייגר לילי , חיות הטרף , והתנין הענקי . את הפרק הזה אפשר לחלק בין התלמידים - הן לקריינות ( קטעי התיאור ) והן הדיאלוגים ( להמחזה . ( בפרק האחד-עשר ונדי מספרת לילדים האבודים את סיפורה , שעיקרו ערכה של אהבת אם , ומזמינה את הילדים להצטרף למשפחה בביתם שבלונדון . פיטר פאן היה היחיד שעמד במריו – הוא רצה " רק להישאר תמיד ילד קטן ולעשות חיים" . ( 127 ) הקריאה בפרק זה והשיח עליו צריכים להיעשות ברגישות רבה , תוך התחשבות במצבים אישיים משפחתיים של התלמידים . כדאי לאפשר לילדים להביע בחופשיות את דעותיהם , להתחבט ולשאול שאלות , ולהשתמש בהזדמנות הזו כדי להפנות את תשומת לבם של הילדים לחובה להימנע מפגיעה בזולתם כשהם מנצלים את זכותם לחירות הדיבור . מתקפת שודדי הים עיכבה מעט את השיבה הביתה , והפרק השישה עשר מחזיר את הילדים לביתם שבלונדון . הפרק נפתח בתיאור זוג ההורים , שכל אחד בדרכו מתאבל על היעלמם של שלושת הילדים . המספר פונה אל הילדים ומצרף אותם לנקודת המבט שלו , תוך שימוש בגוף ראשון רבים " ) עלינו לחזור אל הבית השומם" או " אנחנו פשוט ממהרים " ... עמ' . ( 170 כדאי לשים לב לאמירות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר