עמוד:186

במהלך הקריאה אפשר לערוך רשימת דמויות , ולרשום את אפיוניהן ואת ההקשרים שבהם הן מופיעות בהדרגה תוך כדי קריאה ; רישום כזה מסייע לתלמידים לזכור את מהלכי הדמויות ולעקוב אחר התפתחויות וקשרים בעלילה . אחרי קריאת הספר הצעות לפעילויות בתחום הרגשי-התנהגותי , ובתחום הערכי-מוסרי במהלך הסיפור , בסוף פרק או בסוף הסיפור כדאי להעלות לשיחה נושאים הנוגעים לחייהם , להתנהגותם ולאופיים של הגיבורים ולסיטואציות משפחתיות-חברתיות בסיפור . למשל : מה מעניין / מרגיז / מפתיע / יוצא דופן בסיפור זהו איזה פרק אפשר להוסיף לסיפור – במהלכו או בסופוו אילו גילויים של הומור יש בסיפורו מה אנחנו חושבים על ההרגשה , על ההתנהגות , ועל המעשים של גיבורי הסיפורו מה היינו עושים אילו כל זה קרה לנוו מה אנחנו חושבים על הוריהם של הילדים / על אחיהם / על החברים שלהםו מה בחיים שלנו דומה לחיים של הילדים בסיפורו מה כדאי לילדים האלה לעשות כדי להרגיש טוב יותרו מה אנחנו עושים כשיש לנו בעיה כזאתו אפשר להציע לילדים משפטים כמו : " אילו הייתי במקומו / במקומה , הייתי , " ... " חבל שזה קרה , כי , " ... " כעסתי כש , " ... " אהבתי את הקטע שבו " ... ולבקש מהם להמשיך במילותיהם . כדאי להתעכב במקום שיש בו דילמה מוסרית-ערכית-חברתית , לבדוק מה אנחנו חושבים על המצב המיוחד , להשליך על חיינו שלנו ולשער איך היינו מגיבים . נחמד להכין " מסיבת פרידה" לספר שסיפרנו בהמשכים . נעלה יחד רעיונות כמו חידון מי-מתי-מה-למה-כמה , נמחיז קטע אהוב , נציע פרק נוסף , זה שאחרי האחרון , ושמו – " ומה קרה להם מאזו . " ואם הספר עובד לסרט ראוי – נצפה בו יחד ! דוגמאות לפעילויות בתחום האורייני אפשר להתייחס בכיתה להבחנות בין דמיוני לריאליסטי , לשדה הסמנטי שבו נטוע הסיפור , למשל סיפור על הפלגה בים , סיפור על הרפתקה ביער וכו . ' אפשר גם ליצור משחק רביעיות ( לכל דמות בסיפור ארבע תכונות או ארבעה ביטויים אופייניים . ( איורים – לא רק לקישוט ! כדאי לכוון את הילדים להתבוננות באיורים המלווים את הסיפור , ולשוחח על עיצוב הדמויות ועל ייצוג האירועים . למה המאייר בחר באיור מסוים לפרק מסויםו מה מוסיף האיור על מה שכתוב בטקסטו מה לא הצליח המאייר להראות באיורו סדר קריאת הספרים ודרכי הקריאה נתונים לשיקול דעתם של המורים . עם הגורמים שעשויים להשפיע על ההחלטה נמנים אפיונים רגשיים-חברתיים של הכיתה כקולקטיב ושל ילדים כפרטים בתוכו , ורלוונטיות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר