|
עמוד:147
התקווה לשלום פעילות 1 בבול ובמטבע קיימים דימויים מפסוקים שונים : בבול ובמטבע ( בין ענפי העץ ) מופיעה היונה כסמל השלום ( בראשית ח , ח-יא ) בבול מופיעה הקשת : " ויאמר אלקים זאת אות הברית אשר אני נתן ביני וביניכם ובין כל נפש חיה אשר אתכם לדרת עולם . את-קשתי נתתי בענן והיתה לאות ברית ביני ובין הארץ . והיה בענני ענן על-הארץ ונראתה הקשת בענן . וזכרתי את-בריתי אשר ביני וביניכם ובין כל-נפש חיה בכל-בשר ולא-יהיה עוד המים למבול לשחת כל-בשר . והיתה הקשת בענן וראיתיה לזכר ברית עולם בין אלקים ובין כל-נפש חיה בכל-בשר אשר על-הארץ . ויאמר אלקים אל-נח זאת אות-הברית אשר הקמתי ביני ובין כל-בשר אשר על-הארץ . ( בראשית , י"ב-י"ז , ט' ) במטבע : אחד מן הענפים מייצג את התאנה והשני את הגפן , ככתוב : וישב יהודה וישראל לבטח , איש תחת גפנו ותחת תאנתו , מדן ועד-באר שבע – כל ימי שלמה" ( מלכים א׳ ה׳ – פסוק ה׳ ) וכן הפסוק " וגר זאב עם-כבש , ונמר עם-גדי ירבץ" ( ישעיהו יא , ו ) המורה על פי שיקול דעת תזמין חלק מן התלמידים לגלות את הקשר בין הפסוקים השונים ובין הבול והמטבע . סעיף א-יש להתבונן במטבע ובבול בקפידה ולתאר אותם לפרטי פרטים : מראה היונה , מה היא אוחזת במקורה , הקשת בענן , כיצד נראים ענפי העץ מצד ימין של המטבע , וכיצד הם נראים משמאלו מה רואים בין הענפיםו סעיפים ב-ד- ניתן להפנות את התלמידים למקורות הנוספים המצוינים לעיל . שם הפרק : מלאלה – גיבורה צעירה ( כרך ב עמ' ( 67 נושא הפרק הפרק מביא את סיפורה של כלת פרס נובל לשלום לשנת , 2014 מלאלה יוספזאי בת ה-17 מפקיסטן , שזכתה בפרס בשל מאבקה חסר הפשרות נגד דיכוי ובעד זכויותיהם של ילדים בכל רחבי העולם – ובראשן הזכות ללמוד . הסיפור מובא דרך טקסט מידע על מלאלה , קטעים מתוך ספרה האוטוביוגרפי " אני מלאלה , " וקטעים מנאום פרס הנובל שלה . ברקע לכל אלו עומדים שני טקסטים : " הצהרת זכויות הילד בישראל , " ששמה את הנושא בהקשר רחב יותר של זכויות בכלל וזכויות ילדים בפרט . התייחסות של היהדות ללמוד התורה מתוך " שולחן ערוך" מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יתוודעו לסיפורה מעורר ההשראה של מלאלה יוספזאי , שגילה הצעיר ( מלאלה התחילה את מאבקה בדיכוי כבר בגיל ( 11 הופך אותה למודל של העצמה , השראה ותקווה . . 2 התלמידים יכירו את הצהרת זכויות הילד בישראל וידונו במשמעות ההצהרה הזו ובתוכן של סעיפיה השונים .
|
|