עמוד:143

שם הפרק : הילד משם ( כרך ב עמ' ( 57 נושא הפרק הפרק עוסק בדרכי ההתמודדות עם זיכרון השואה . במרכזו טקסט ספרותי ( פרק מספר ) ובו שיחה בין שני ילדים - אחד מהם עלה ארצה עם הוריו אחרי השואה ומלחמת העולם השנייה , והאחר יליד הארץ . הסיפור מתרחש בעשור הראשון לקיומה של המדינה . בתקופה זו רבים מן השורדים בחרו שלא לספר על מה שאירע , ומיעוטם בחרו לשתף את משפחתם ואת הסובבים אותם בטראומה הקשה שעברו . הם בנו לעצמם חיים חדשים , הקימו משפחות ובחרו לא לספר לילדיהם על מה שקרה ועל מה שעבר עליהם ועל בני משפחתם . דרכי השיחה בסיפור מאפשרת לקוראים להבין את השואה מנקודת מבטו של ילד בן גילם . לאחר הקריאה אפשר להצביע על הדמויות ולאפיין את הדרך שבה הם בחרו להתמודד עם זכרון השואה . נוסף על כך מופיעה בפרק כרזה , המציעה פרשנות לשמו של הספר " תמיד ילווה אותו צל" שממנו נלקח הפרק . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יקראו על מה שעוללו הנאצים ליהודים בתקופת השואה . . 2 התלמידים יבינו את מצבו הרגשי של ילד , בן לניצולי שואה , השומע את סיפורי הוריו על מה שעבר עליהם בזמן המלחמה . . 3 התלמידים יידרשו לסוגיות המצויות מאז ועד היום על סדר היום – האם נכון לספר לילדים על השואהו מה נכון לספר , ובאיזה גילו האם היום צריך להמשיך ולספרו איזה מידע מצוי בכרזה ללא מילים המלווה את הטקסטו יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יעסקו במשמעות הסמלית של המילה "צל . " . 2 התלמידים יתבוננו במבנים תחביריים משתנים , בשימוש עודף " ב- ו" החיבור ובפיסוק שיש לו משמעות ריגושית , ובדרך שבה הם תומכים במשמעות . הפרק "הגדר החשמלית" מציג את השיחה שניהלו הילד המספר וחברו מני , שעלה מאוסטריה עם הוריו ניצולי השואה . מני מסביר לחברו ללא כחל וסרק מה אירע ליהודים בתקופת השואה , מי היו הנאצים , מה רצו לעשות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר