עמוד:150

הפחות טוב . כדאי לתת לילדים לבטא גם עמדות כאלו , ולבדוק יחד אתם את הנאמר בקיצור שולחן ערוך ואת הסעיף הלקוח מתוך הצהרת זכויות הילד : " זכותי ללמוד , לשחק , להתפתח , ולקבל הזדמנות להוכיח את עצמי" ( מה שהלימודים מאפשרים נשלל עם שלילת הזכות הזו . העניין הזה הוא לב המאבק של מלאלה ולכן חשוב לפתוח את הנושא עם התלמידים . ( *** מהלך העבודה על הכתבה על מלאלה כולל : א . עבודה פרטנית : התלמידים קוראים כתבה על מלאלה ועונים על שאלות . הם אינם יודעים שזוהי כתבה ערוכה שממנה הוצאו כל הציטוטים מהספר " אני מלאלה . " ב . עבודה בקבוצות : לתלמידים נודע שזוהי בעצם כתבה ערוכה , והם עוברים לקרוא את הקטעים שהוצאו ממנה . התלמידים משבצים את הקטעים במה שנראה להם כמקום המקורי שלהם . ג . עבודה כיתתית בפורום : לאחר דיון על מהלך העבודה בקבוצות , המורה קוראת בקול את הכתבה המקורית , כולל הציטוטים . בעקבות הקריאה – שיחה על ההבדלים בין הכתבה המקורית לזו הערוכה . פעילות 3 סעיף א-מלאלה מתייחסת לשלומם , ביטחונם , איכות חייהם וסיכוייהם לעתיד של ילדים , וכל אלו משתקפים בסעיפים רבים בהצהרה . כדאי לרשום על הלוח את הסעיפים שהילדים מציינים . הבדלים בדעות יכולים להוביל לשיחה על האופן שבו הם מבינים את סעיפי ההצהרה : איך הם עוברים מההכללות שבהצהרה אל המקרים הקונקרטיים שמלאלה מזכירה , ולהיפך . סעיף ב-משפטים רבים בכתבה מתייחסים ישירות לזכות ללמוד : ... " הזדהו עם המאבק שלה למען הזכות ללמוד ... " "; . להתראיין ולדבר על זכויות הילדות והנשים ועל החשיבות של לימוד קרוא וכתוב ... " ; " . המשיכה במאבקה למען הזכות ללמוד ... " "; . קראה להם להעניק חינוך חינם לכל ילדי העולם " . פעילות 4 כדאי לוודא שבעקבות פעילות זו של הבנת מלה בהקשר התלמידים אכן הבינו את המטאפורה . פעילות 5 התלמידים מתבקשים לשים לב למירכאות . זו הפעם הראשונה שהמלה " ציטוט" מופיעה בפרק , וחשוב לוודא שכל התלמידים יודעים מה פירוש המילה , שעוד תופיע רבות בהמשך . חשוב גם לוודא שהם יודעים שמירכאות הן הסימן שבו משתמשים כשמצטטים . פעילות זו מורכבת ודורשת הפעלת חשיבה מסדר גבוה , שיתוף פעולה בקבוצה וניהול של שיח עמיתים , הפעלת שיקול דעת ויכולת הנמקה ושכנוע . שיבוץ הציטוטים מאפשר לתלמידים להתחקות אחר אחד התהליכים המרכזיים בכתיבה של טקסט עיוני ולהתנסות בו ברמה ראשונית – שיבוץ מידע מריאיון , מספר וכדומה בתוך טקסט רציף . תהליך זה דורש יכולת המשגה , מיון , בחירה ומבט-על על מהלך שלם של כתבה . העבודה היא בזוגות . סעיף א- כדאי להקפיד שהילדים לא יוותרו על קריאת הציטוטים בקןל . הקריאה בקול מאפשרת לחוש טוב יותר את קולה של מלאלה ואת עולמה , ויכולה לעזור בשיבוץ הציטוטים בכתבה . סעיף ג- השיבוץ של חלק מהציטוטים הוא חד-משמעי , וזה סדר הופעתם בכתבה : מס' 4 מתקשר במובהק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר