עמוד:98

לאחר קריאת המדרש רצוי לקיים בכיתה על מנת לוודא שהתלמידים הבינו את המדרש כנדרש . אין להסתמך על הידע המוקדם של התלמידים שהוא בדרך כלל שטחי ואינו כולל את כל מהלך סיפור המדרש . כמו כן סגנון המדרש קשה להבנה ויש לעקוב אחרי רצף האירועים תוך הסבר והבהרת מילים ומושגים בו . להלן הסבר נוסף על נושאים הבאים לידי ביטוי במדרש : פר הודאה- פר שהובא כקרבן תודה על נס ירידת הגשמים לאחר הבצורת . הודאה מלשון ווידוי , על עוון בקשת הפסקת הגשמים הנתפסת ככפיית טובה . רבי שמעון בן שטח- ( המאה ה-1 לפני הספירה ) היה המנהיג הרוחני המרכזי בתקופת מלכות בית חשמונאי . שמעון בן שטח היה לפי המסורת אחיה של שלומציון המלכה , ואחרי מות בעלה , המלך אלכסנדר ינאי , הצטרף לאחותו בהנהגת המדינה החשמונאית . לפי מקורות חז"ל , היו שנות הנהגתם תקופה של שפע וברכה למדינה החשמונאית , ותקופתם הותירה רושם " מזהיר ביותר" בזיכרונו של העם . שמעון בן שטח נודע בדקדקנותו המשפטית - בהקפדה על כללי המשפט לצד הדגשת השוויון לפני החוק : "כשם שאתה שומע דברי עני - כך תשמע דברי עשיר . " שמעון בן שטח היה ככל הנראה " ראשון היוזמים את ביצוע חוק חינוך חובה לילדים , " ואף שמו של המוסד החינוכי - בית ספר - הוא אחד מחידושיו של בן שטח : " ושיהיו התינוקות = ) הילדים ) הולכים לבית הספר " . לא ברור אם היה נשיא הסנהדרין או שימש בתפקיד השני בחשיבותו , אב בית הדין . ( מעובד עפ"י : " לקסיקון לתרבות ישראל" הוצאת מט ( "ח פעילות 2 חשוב לוודא במהלך הקריאה כי התלמידים מבינים מיהו הדובר בכל חלק מהמדרש . פעילות 3 ניתן להבין כי הסיפור התרחש בתקופת סוף אדר על פי הנאמר במדרש : פעם אחת יצא רב אדר ולא ירדו גשמים . גם מבקשתו של חוני " צאו והכניסו תנורי פסחים , בשביל שלא ימקו" ניתן ללמוד כי הסיפור אירע בתקופה זו של השנה , שבה מתחילים בהכנות לפסח , ועל כן תנורי החרס המשמשים לאפיית מצות נמצאים כבר מחוץ לבתים מוכנים לשימוש . פעילות 4 אפשר להזכיר גם כי ציור המעגל והעמידה בתוכו לצורך תפילה אינו אופייני לחוני בלבד . המדרש מספר כי גם משה רבנו עג עוגה כאשר רצה להתפלל על מרים אחותו : " באותה שעה עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה , וביקש רחמים עליה לאמר : איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי . " ( אבות דרבי נתן , . ( פ"ט ככל הנראה סימלה העמידה בתוך המעגל ניתוק מן העולם לצורך ריכוז בתפילה , ויצירת מקום התבודדות מול הקב . "ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר