עמוד:183

חלקה במשל . כשמגיע החורף החגב סובל ממחסור ומתבונן בקנאה בנמלים ובשפע המזון העומד לרשותן . מוסר ההשכל מובלע בתובנה של החגב : " אז הבין החגב כי מוטב להתכונן לקראת ימים של מחסור . " פעילות 4 כפתיח לשיחה בכיתה על התאמת הטקסט לפרק , כדאי לברר עם התלמידים מהי לדעתם " עצלנות , " ולבקשם להביא דוגמאות מעולמם . הדיון בדוגמאות יחשוף נקודות מבט שונות ופרשנויות שונות , למשל : האם אפשר לומר על מי שמשחק כדורגל שהוא מתבטלו האם מי שעוסק באמנות להנאתו נחשב עצלו האם פעילות שאין בה תועלת מידית נחשבת עצלנותו כדאי לאסוף דוגמאות רבות כדי להגיע לניסוח תבחינים אחדים שעליהם יש הסכמה נרחבת . מכאן כדאי לצאת לדיון בשאלה על התאמת המשל לפרק , ובתוכה השאלה אם החגב – של איזופוס , ואחר כך גם זה של קרילוב המתואר כאמן – נחשב " עצלן . " כהרחבה , בעבודה עם תלמידים מתקדמים אפשר לדון בשאלה לשונית - האם יש זהות בין עצלנות לבטלנותו – בעזרת מילון ובעזרת ניסיונם של התלמידים והאינטואיציה שלהם . אפשר גם לעסוק במילים ובביטויים שנגזרו מהשורשים עצ"ל ובט – "ל עין עצלה , בעצלתיים , הולך בטל , שיחה בטלה , בטלן , מובטל , אבטלה . במשל המחורז " הצרצר והנמלה " מאת א' קרילוב הרעיון זהה , אבל תחת חגב מופיע צרצר וסיפור המעשה שונה במקצת . הצרצר מתדפק על דלתה של הנמלה בעונת החורף , כשהוא רעב מאוד , ומתחנן לעזרה . הנמלה איננה מגלה נדיבות , להיפך ; היא מוכיחה את הצרצר , מסיימת את השיחה בטון עוקצני ומשאירה את הצרצר רעב . שתי השקפות עולם באות כאן לידי עימות : הצרצר מייצג את אלה החיים את הרגע ומאמינים כי יוכלו לסמוך על עבודתם של אחרים , וברור שבעל המשל תומך בגישתה של הנמלה כנציגת החרוצים , המתכננים את צעדיהם ודואגים מבעוד מועד לכל צרה . פעילות 1 סעיף ג- במשל של איזופוס הנמלה היא דמות חיובית , אבל חיוורת , ואילו במשל של קרילוב הנמלה היא דמות מרשימה , העומדת מול הצרצר הרעב , נוזפת בו , מלגלגת עליו ואיננה מגלה חמלה . פעילות 10 מוסר ההשכל במשל של איזופוס מובלע במשפט קצר המייצג את התובנה של החגב . מוסר ההשכל במשל של קרילוב , לעומת זאת , נמסר בבית נפרד , האחרון בשיר . המסר מרשים יותר - מנוסח כפתגם ופונה ישירות אל הקוראים . בעבודה עם תלמידים מתקשים רצוי לסייע להם לבודד את השורות הרלוונטיות למוסר ההשכל בשני המשלים , לעודד אותם לקרוא אותן בקול , לתווך את משמעותו של הפתגם שחותם את המשל של קרילוב , ורק אז לשאול איזה טקסט לדעתם מצליח להעביר טוב יותר את המסר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר