עמוד:181

פעילויות 4-5 מקריאת שתי הידיעות עולה השימוש במילים מהשורש ע-ו-ף . בעזרת הרשימה שנאספה בפעילות 2 התלמידים יוצרים רשימה המשווה בין המילים ששימשו בעבר למילים המשמשות היום . מכיוון שבעברית בת ימינו נעשה שימוש אחר בשורש ע-ו-ף , יש לשים לב שהאבחנה במשמעותו העכשווית מובנת לתלמידים . פעילות 6 בפעילות זו מופיעות שלוש מילים לועזיות במשפט אחד , אך אחת מהן נבדלת מהאחרות . הכוונה היא להראות שיש מילים שהשפה שואפת לעברת לעומת מילים שחדרו לשפה והן משמשות בה כמילה עברית לכל דבר ואין להן חלופה . " קילומטר " ומידות אחרות הן דוגמה טובה . אפשר להרחיב ולדבר על " טלוויזיה , " " קפה , " " תה , " " שוקולד . " פעילות 1 כדאי להדגיש בכיתה את הסיבה לחידוש המילה " אווירון . " עצם הדבר עצמו היה חדש . מומלץ לבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמאות מעולמם להמצאות חדשות או חדשות יחסית ולבדוק את המילים המתארות אותן : האם הן מילים עבריות , האם הן מילים לועזיות , האם הן מילים שמשמשות זו בצד זו . אפשר להביא בהזדמנות זאת דף של " למד לשונך" של האקדמיה ללשון העברית . פעילויות ו-12 11 כדאי להתעכב על היתרון שבחידוש הנשען על שורש לבין חידוש הנשען על דמיון לשפה זרה , ובמקרה זה אף משתמש בעברית במילה שמקורה אינו עברי . כדי להדגים זאת אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף מילים שנגזרות מ " אווירון . " פעילות 13 הדמיון הבולט הוא לזוג המילים הנרדפות " אוטו – מכונית . " א . המצאות מאוחרות . ב . שימוש בשפת ילדים בשירי ילדים לעומת שימוש בשפה הרווחת –עיתונות וכדומה . עם זאת ייתכן שהתלמידים ימצאו נקודות שוני ודמיון אחרות . שם הפרק : עצלנים וחרוצים ( כרך ב עמ' ( 174 נושא הפרק על כל מיני עצלנים במשל , בשיר ובסיפור , וגם על משמעויות שונות של מילה . בפרק שלושה טקסטים : משל , קטע ממשל מחורז , טקסט מקראי . בטקסטים , כל אחד מנקודת המבט שלו , נבחנות התנהגויות אנושיות שמייצגות העצלות והחריצות , והארת כל אחת מהן מקרינה על האחרת . מטרות הפרק מטרות תוכן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר