עמוד:94

פעילות 5 הצעה לפעילות חווייתית הקשורה לעיסוק בשירים : פעילות זו מהווה מודל להוראה בדרך חווייתית שמטרתה לקרב את הילדים לרעיונות ולמסרים הגלומים בטקסטים שהם קוראים . מומלץ לאמץ מודל זה בשגרת תהליכי ההוראה-הלמידה . כדאי להציע לילדים להאזין לביצועים שונים – קוליים או אינסטרומנטאליים - " רוח שטות : " אבי קורן , " אוף איזו רוח : " נתן אלתרמן . השירים הם קצביים והמוזיקה מלאת חיים ועליצות . לאחר שיאזינו , יוכלו לבחור את הביצוע המועדף לשיר שמוצא חן בעיניהם , ולהמציא ריקוד . רצוי שהפעילות תהיה בקבוצות ; לפני התחלת הפעילות אפשר להכריז על אירוע כתתי קטן : נציגי הקבוצות יציגו את הריקודים שחיברו לפני חבריהם , לצלילי השירים שהכירו . בסעיף ב התלמידים מתבקשים למצוא את המשותף לשלושת היוצרים באופן שבו הם מתארים את הרוח . בשיר השלם של זרחי ובשני הקטעים משיריהם של אלתרמן וקורן הפעלים המתארים את הרוח הם בצורת זכר : שט , העיף , הציף , דוהר , שוטף וכדומה . בשלושת הטקסטים הרוח מאופיין במהירות תנועה ובמעברים מהירים ממקום למקום , והוא משפיע על הסביבה ומכניס בה שינויים . כדאי לעודד את התלמידים להיזכר בשירים נוספים המוכרים להם , שכתבו משוררים על הרוח . פעילות 6 בתכנית הלימודים לחינוך לשוני , עברית – שפה , ספרות ותרבות ( תשס"ג ) מודגשות דרכי קריאה שונות למטרות שונות ובעולמות שיח שונים : " הקריאה הדמומה מתרחשת במרחב האישי של הקוראים , באינטימיות ובהקשבה פנימית . במסגרתה הקוראים מפיקים מידע , בונים תובנות וחווים חוויות אסתטיות ורגשיות . הקריאה הקולית לפני קהל מטרתה לשתף אחרים ... הקריאה הקולית של יצירות ספרות ושל טקסטים מהמקורות היהודיים היא דרך להעביר חוויה אסתטית ורגשית ולבטא פרשנות לטקסט . קריאה זו מאפשרת להבחין באמצעים המעניקים מוזיקליות ליצירה , לבטא את מרכזיותם של הקצב והמצלול וללמוד על תרומתם של כל אלה למשמעות הטקסט" ( עמ' . ( 75 העיסוק המכוון , המודרך והממושך בהתכוננות להגשת השיר " כמו סימן בספר , " מוצע כדרך לבטא את תהליך ההבנה של השיר וההעמקה בו שנעשה בפעילויות שקדמו לפעילות זו . למעשה הבחירות שיעשו התלמידים באופן הגשת השיר הן יישום של החלק שבו העמיקו את הבנתם בתוכנו ובאמצעים שבהם השתמשה המשוררת כדי לבטא רעיונות ואווירה . כדאי להקדים ולשוחח עם התלמידים על אופיו של המשוב שיתנו לחבריהם : הנושאים להתייחסות - איכות הקריאה מבחינת דיוק ושטף , התאמת אופי הקריאה בקול לנושא ולתוכן מבחינת ההנגנה והקצב , ומבחינת האווירה שהקריאה יוצרת . אפשר לבקש מתלמידים שירצו בכך להדגים אופני קריאה שונים לטקסט אחד ולהתנסות במתן משוב תוך מאמץ לכוון למשוב בונה ולשימוש במילים מוסכמות ( מדויק , מהיר , אטי , מפתיע , רציני , קליל , מצחיק , הולם , מעניין , צפוי וכו . ( ' מומלץ לא להסתפק בהגשה אחת של שיר / טקסט , אלא לחזור ולהציע התכוננות מעין זו לטובת קריאה בקול של שירים , של סיפורים ושל טקסטים מתוך המקורות היהודיים . *** השיר " חוטים של גשם" מציג תיאור מטפורי של " חוטים של גשם , " ומשתמש באוצר מילים הקשור לתפירה ולבדים כדי לתאר את השינויים שהחורף מביא עמו . לפני תחילת העיסוק בשיר כדאי להציע לתלמידים לחזור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר