עמוד:174

הגדולים ; " כמה הםו לא ידוע , אבל רבים ; מה שמותיהםו לא ידוע , הטקסט מייצר ניכור . איך הם נראיםו לא ידוע , הם מוצגים כמקשה אחת , ייצוג המעניק להם כוח . *** השיר "ילדה מזלג וילדה כף" עשוי להתפרש כשיר נונסנס שבמרכזו התרחשות אבסורדית ומצחיקה . דמות המכונה " ילדה מזלג" דוקרת ועוקצת את הסובבים אותה , עד שהם תופסים אותה באפה ( דווקא האיבר המחודד נענש ) והופכים אותה לילדה כף , כך שנשללת ממנה היכולת לדקור . אולם העונש פוגע גם במענישים , שחייהם הופכים חדגוניים : " ובקר וערב וצהרים / הם אוכלים אך ורק / מרק . " השיר מתפרש כתיאור מטפורי של מצב חברתי : ילדה המבטאת דעות שאינן אהודות על שומעיה - אולי קנטרניות , אולי חתרניות , אולי פוגעניות - מושתקת בידי החברה , אבל לא רק הילדה נפגעת ; הסובבים אותה שומעים רק מה שהם רוצים לשמוע , אבל הכול כל כך צפוי ומשעמם ... השאלה שהשיר מפנה אל הקוראים היא - מה עדיף , לשמוע גם דברים " חדים , " " דוקרניים" אך מעוררי מחשבה , או לשמוע תמיד את מה שנוח לשמועו פעילות 3 סעיף ב-שתי האפשרויות קבילות . השיר אכן משעשע , אבל יש לו גם מטרה אחרת - הוא מציף את רצונם של רבים למנוע כל הפרה של השלווה , למנוע השמעת דעות המעוררות חשיבה ועלולות להוביל לשינוי המצב הקיים . ייתכן שבעבודה עם תלמידים מתקשים מאוד כדאי להתמקד בפן המשעשע של השיר . בעבודה עם רוב התלמידים כדאי להציע את האפשרות שיש בשיר גם ניסיון לעורר תשומת לב לתגובותיה של החברה לדעות יוצאות דופן , ה"דוקרות" את השומעים . כדאי לתת דוגמה מחיי המשפחה , למשל , כשמבוגרים ( הורים , מורים ) כועסים ומענישים ילד החוזר ומראה להם את חולשותיהם או את הפגמים בהתנהגותם . פעילות 4 השיר " ילדה מזלג וילדה כף" עוסק ברגשות משתי נקודות מבט : רגשותיה של הילדה ( תסכולו כעסו ) המתבטאים בהתנהגותה אל הסובבים אותה , ורגשותיהם של אלה הסופגים את העקיצות והדקירות ( כעס , עלבון . ( יחסיה של הילדה עם הסובבים אותה , כפי שהם מתוארים בשיר , קושרים את השיר לשלוש היצירות האחרות בפרק , שכן גם הן עוסקות ביחסיהם של ילדים עם אנשים סביבם . השיחה בכיתה והתיהלוך המכוון שמופיע בספר הלימוד מציעים הזדמנות נוספת לעבודה על כישורי שיחה ושיח מורחב ( בלום-קולקה וחמו , ( 2010 שכוללים את היכולת לנסח כוונות " ) הציגו את דעתכם ... והוסיפו הסבר ודוגמאות שתומכים בדעה שאתם מציגים , ( " שליטה במנגנון חילופי התורות , התייחסות אל משתתפים נוספים בשיחה " ) הקשיבו לדעות שמשמיעים חברים ( " ומימוש ארבעת הממדים המצביעים על שיתוף פעולה בשיח : ( Grice , 1975 ) איכות " ) נסו להוסיף משהו חדש לשיחה ( " כמות " ) הציגו את דעתכם בקיצור , " וגם " אם אין לכם דבר חדש להוסיף אתם יכולים לתמוך בדברים שאמרו חברים , ( " רלוונטיות ואופן " ) הוסיפו הסבר ודוגמאות שתומכים בדעה שאתם מציגים . ( " כדאי לדבר על ממדים אלו בשפה המתאימה לתלמידים , ולהפנות את תשומת לבם גם להפרה של ממדים אלה . לפעמים מתבקשת הפרה של אחד הממדים בגלל נושא השיחה או מסיבות אחרות : למשל , לפעמים יש הפרה של כמות הדיבור - בדרך כלל מדובר על כמות מאוזנת של דיבור , שאלה קצרה – תשובה קצרה , אבל ייתכן ומישהו מהמשתתפים זקוק לתור ארוך יותר של דיבור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר